fbpx

Zakelijk Bloggen? 9 Tips Om Meer Omzet Via Blogs Te Krijgen

Oww nee, zakelijk bloggen?

Waar haal ik mijn tijd vandaan, waar moet ik het over hebben of waar is dit goed voor? 

Stel je nu eens voor dat jij vanuit je blog(s) een e-maillijst kan opbouwen en kan starten met het verzamelen van bijvoorbeeld je eerste 1000 potentiële klanten?

Zakelijk Bloggen - 9 tips om meer omzet via blogs te krijgen _ Topgemerkt


More...

Hoe klinkt dat nu? 

Stel je eens voor wat je hier allemaal mee kan doen?​


​​In dit artikel ga ik het echte doel van bloggen nader toelichten en ervoor zorgen dat men ook je blog daadwerkelijk leest. Hoe je hiermee een community van gemotiveerde potentiële klanten opbouwt, die je graag volgen en jouw producten willen afnemen. Zodat jij geld kan verdienen met jouw kennis en vaardigheden.

Laten we eerst beginnen bij het begin…

Een blog, wat is dat?

De oorspronkelijke term is weblog, maar tegenwoordig gebruiken we het woord blog als afkorting. Een blog is eigenlijk gewoon een website waar je regelmatig nieuwe berichten plaatst, die we ook wel content of een blogpost noemen.


De nummer 1 achterliggende strategie?

Wat mij betreft echt dé strategie die er voor zorgt dat jouw bezoeker op je blog converteert als contact op je e-maillijst! Dat is het doel en tip nummer één.


Eigen baas zijn over...

Zorg voor het hebben van een e-maillijst. Je wilt niet afhankelijk zijn van alleen Social Media bijvoorbeeld, maar echt zelf het beheer en je eigen baas zijn over jouw e-maillijst.  

Want jij bent niet de baas van bijvoorbeeld Facebook, die zo morgen zijn algoritme met gemak weer kan aanpassen. Met als gevolg dat jouw berichten amper tot nauwelijks aan jouw Facebook volgers worden getoond. Dit geldt net zo voor LinkedIn of Instagram. Dus wees op je hoede.


Gratis aanvragen...

Ben jij nog niet begonnen met het verzamelen van e-mailadressen?
Je kan hier jouw 14 dagen trial gratis aanvragen.

​*bevat ​affiliate links, maar ik wens de beste programma's en minder keuzestress voor jou als ondernemer.



Waar dient een blog voor?

Nu je weet dat een blog niets meer en niets minder is dan een bericht op je website; ga je verhalen vertellen. Ja, niet zomaar verhalen, maar echt die met  jou, jouw bedrijf en jouw expertise te maken hebben.

En.. ook niet zomaar vertellen, nee je wilt namelijk problemen gaan oplossen voor jouw (potentiële) klanten.  

Zakelijk Bloggen - 9 tips - Fluister en huiver _ TopGemerkt

Waar lopen zij tegenaan? Wat zijn de vragen die je krijgt tussendoor, per Messenger of misschien gewoon via een live ontmoeting?

Luister hiernaar, want dit zijn interessante onderwerpen waarover jij blogs kan schrijven. 

>>> Je gaat letterlijk oplossingen aanbieden voor de issues die jouw doelgroep heeft.


Doel van een blog

Het doel van een blog is dat jij jouw kennis, ervaring en expertise gaat delen via een blog. Omdat jij leuke en interessante onderwerpen aanhaalt waar jouw doelgroep echt iets mee kan.

Zo gaan zij jou herkennen van het geven en verschaffen van kickass informatie waar zij van smullen.

Zij voelen zich (echt) gehoord, begrepen en onthouden jou als persoon omdat jij ze aan die informatie geholpen hebt.


​Waar begin je?

Ik geef je 9 tips om er voor te zorgen dat jouw blog geopend wordt, gelezen wordt, gedeeld wordt via Social Media en dat er natuurlijk gave reacties over geschreven gaat worden. Want ja, dat is natuurlijk ook een doel van en blog.


Tip #1 - Zorg voor de beste trigger

Zakelijk Bloggen - 9 tips - Triggeren _ TopGemerkt

Juist... trigger ze! Dat doe je natuurlijk door een te gekke titel te bedenken voor je blog.

Maak jouw fans, je doelgroep en dus je (potentiële) klanten super nieuwsgierig om niks te missen van je blog! Het is letterlijk jouw voorgevel van jouw etalage. Denk aan de vraag: Waarom zouden ze jouw blog moeten lezen?

De vraag die je klanten kunnen stellen is: "Voel ik me aangesproken? Is dit wat voor mij? Heb ik dit nodig?" Dus als jij hierop 'ja' antwoorden kan maken, komen ze natuurlijk je winkel binnen.

Mocht het niet interessant zijn dan lopen al die mensen jouw etalage met gemak voorbij en stappen ze niet over de drempel van jouw winkel. Het valt niet op, ze doen er niks mee... en dat kan nooit je bedoeling zijn.


Tip #2 - Verdieping in gaan

Zakelijk Bloggen - 9 tips - Durf te geven _ TopGemerkt

Nu een (nieuwe) klant je winkel is binnengelopen, omdat ze zich aangesproken voelt met jouw boodschap op de voorruit van je etalage, wil je die ook binnen houden.

Zorg ervoor dat de titel overeenkomt met de inhoud van je winkel. Stel je zet op je voorruit: "Elk type haar knippen, vandaag voor €10,-" en je loopt vervolgens de winkel binnen en je ziet een soort van café, maar één kappersstoel en de hele zaak staat vol met verkoopattributen.

Uhmz, komt je gevoel dan overeen met wat je in eerste instantie dacht. Gewoon een professionele kapperszaak met genoeg ruimte om te knippen, waar een lekkere bak koffie voor je wordt gehaald.


​Binden + Boeien + Belevenis 

= Waarde. Leveren.


Goed, to the point: het is van belang dat je echt een onderwerp kiest dat bij je titel past. Ga de verdieping in met je verhaal. Probeer niet oppervlakkig te zijn maar ga echt nadenken over de problemen die je doelgroep heeft.

Ga die stap voor stap oplossen. Ga echt voor "Waarde. Leveren." (Ja, dit is echt een hot item tijdens mijn 2-daagse gratis trainingen, meer informatie lees je hier.)


Tip #3 - De juiste structuur

Nu weet je dat de tekst op de voorruit en de inhoud van je artikel zeer belangrijk zijn om de volgende vraag te beantwoorden: "Waarom zou ik dit artikel gaan lezen"? Zorg er dan nu voor dat je een juiste structuur hebt in je blog.

Heb jij al eens van de Kop-Romp-Staart Methode gehoord? Dit is een methode waarmee  je een juiste structuur kan toevoegen aan je blog. Zo heeft elke blog een Kop, een Romp en een Staart.

Bekijk hieronder de video over de Kop-Romp-Staart Methode
van Martiena/Echt Presenteren:​

In de Kop ga je mensen nieuwsgierig maken naar de inhoud van het artikel en waarom ze je blog zouden moeten lezen. In de Romp ga je een paar subkopjes benoemen en geef je structuur aan de inhoud van je blog.

Maak de inhoud van je blog niet te lang of verdeel dan weer de inhoud over meerdere artikelen. In de Staart geef je een beknopte samenvatting, in andere woorden, over je algehele blogartikel.

Meer lezen over de Kop-Romp-Staart Methode? Mijn business buddy en ook mijn samenwerking businesspartner Martiena van Echt Presenteren/Echt Trainen heeft hier een uitgebreide blogartikel over geschreven. Lees hem hier.


​Tip #4 - Maak het aantrekkelijk

Wat heb jij liever?

Optie 1 - Een hele lap tekst achter elkaar:

  • zonder spaties;
  • zonder dik gedrukte woorden;
  • zonder afbeeldingen;

Of...

Optie 2 - Een tekst die fijn leesbaar is:

  • met spaties;
  • genoeg witregel(s);
  • kleine alinea's (van max 5 zinnen);
  • genoeg komma's (zodat het beter leesbaar wordt);
  • met dik gedrukte woorden;
  • met afbeeldingen.

Het lijkt mij vrij simpel, ik ga voor optie 2. Maar echt, geloof me... optie 1 gebeurt echt. Mensen die maar een blog schrijven omdat het een soort van 'moeten schrijven' is.

En hierdoor de tekst zo op een webpagina zetten en denken: "Mooi dat is weer gebeurd". Waarom? Schrijf dan geen blog!

* ​​Tip 1:
Maak het zo aantrekkelijk mogelijk! Zorg dat je het voor de mensen gemakkelijk maakt.

Zorg voor genoeg alinea's, wit regels, enters, fijn leesbaar lettertype, dik gedrukte woorden (handig voor de scannende lezers), denk in komma's (zo leest het relaxter), werk met visuele afbeeldingen en ga zo maar door!


* Extra Tip 2:
Heb jij jouw blogartikel geschreven? Laat deze dan door iemand anders nakijken. Jij ziet vaak je eigen (spel)fouten niet meer en het is goed ander even je blog te laten lezen, voordat je deze op je website plaatst.


* ​Bonus tip 3:
Hierbij nog een wijze tip: wees niet te perfectionistisch, want dit remt je met het plaatsen van je blog. Ga het gewoon doen, is mijn motto.


Tip #5 - ​Visueel maken

Ja! Dit is heel belangrijk! Er zijn veel visuele mensen, ik ben daar ook één van! Door met genoeg witregels te spelen creëer je ruimte op je blog pagina. Dit geeft de lezer het gemak van sneller door je blog heen gaan.

​Als jij met dik gedrukte woorden hebt gewerkt, kan ook de scannende lezer met gemak door je blog heen scrollen. Zo heeft hij of zij ook een indruk van jouw blog gekregen.

Voeg daarnaast afbeeldingen toe. Deze kunnen van jezelf zijn (aanrader!) of gratis stockfoto's. Het is super om jouw eigen fotomateriaal te gebruiken als je deze hebt. Ik gebruik mijn eigen materiaal  waar ik kan, maar ik haal ze gerust weg bij Canva of PixaBay of ander websites waarvan je gratis stockfoto's mag gebruiken.

Zakelijk Bloggen - 9 tips - Beeldmateriaal _ TopGemerkt

Wat ook leuk is om video's van YouTube te uploaden die gaan over je blog en die dienen als versterking. Want ja, Google houdt van blogartikelen waarbij zowel tekst als een video in staan.

Je kan ook een video uploaden van iemand anders (altijd de bron vermelden!) om jouw blog mee te versterken. Het is maar net wat je wilt.

Of.. het delen van iemand anders zijn/haar infographic en ga zo maar door.

Maak je blog interessant door visuele aspecten toe te voegen.


​Tip #6 - Zet de lezer aan het denken

Zakelijk Bloggen - 9 tips - leermomenten _ TopGemerkt

Dit wil ik je graag meegeven: je schrijft je blog niet voor jezelf, maar juist voor je klant,  je fans en volgers! Wees waardevol en wees van betekenis met jouw content. Deel iets waar ze wat aan hebben.

Zorg ervoor dat je ze inspireert, informatie deelt of zorgt voor entertainment.
Wat wil je met je blog bereiken?

Mijn tip, die ik ook geleerd heb, geef ik graag aan jullie door: zorg dat je altijd een leermoment koppelt aan je blog. Iets waarbij jij ze iets kan meegegeven, zodat de lezer er ook daadwerkelijk wat mee kan doen.

Al is het iets simpels, zoals mijn tip #5, waar ik, en jij dus ook, gratis stockfoto's vandaan kan halen. Maar, zo heb ik nog wel meer leercurves in deze blog zitten 🙂.


Tip #7 - Overtuigingen wegnemen

Je weet dat je jouw blogs eigenlijk inzet om, zover mogelijk, de allereerste problemen van jouw fans op te lossen. Want ja, jij hebt toch een dienst of product die jij wilt verkopen? Je wilt alleen niet verkoperig zijn. Je wilt waarde leveren en vooral geven. ​

Als jij echt van betekenis bent voor anderen, super interessante waarde kan geven die echt leuk en leerzaam is om te lezen, dan zullen ze jou gaan onthouden. Dat is wat je wilt. Je zorgt dat je alle obstakels voor jouw fans, je volgers en dus je (nieuwe) klanten WEG NEEMT.

Je gaat issues oplossen door middel van jouw artikelen, je blogs! Je gaat dit via Social Media delen. Je gaat het delen via jouw opgebouwde e-maillijst (check ​helemaal bovenaan deze blog, regel je proefaccount vandaag nog en ga starten met het opbouwen van je e-maillijst) ​

Oh. Ps. daarover heb ik ook een hele waardevolle blog voor je geschreven:
15 redenen waarom elke ondernemer een e-maillijst nodig heeft.


​Tip #8 - Call to Action

Het is heel belangrijk om op je blog een Call to Action (CTA) te hebben naar je opt-in pagina. Een opt-in pagina is waar jij jouw gratis weggever deelt aan je klanten.

​Bij deze nodig je hen dus uit deze te downloaden zodat jij jouw e-maillijst laat groeien.

Nu weet je welke strategie erachter zit en dat je via jouw blog kennis en waarde deelt over bepaalde onderwerpen, maar ook dat je het eerste probleem gaat oplossen voor je klanten.

Zakelijk Bloggen - 9 tips - CTA _ TopGemerkt

Daarmee creëer je bewustzijn voor het volgende probleem en kan je ze via deze weg jouw gratis weggever onder de aandacht brengen.

Mijn persoonlijke voorbeeld: mensen weten niet waar ze moeten beginnen als het gaat om content of social ideeën. Hiervoor geef ik mijn gratis 100+ content ideeën voor meer zichtbaarheid weg.

Zo zie je dus dat je een blog ook kan inzetten om bepaalde andere blogs, promoties of interessante andere items onder de aandacht te brengen binnen jouw blog.

Want jij wilt met jouw blog zichtbaarheid creëren (waardevol zijn, problemen oplossen, antwoorden bieden, kennis delen over jouw expertise en ga zo maar door, dit weet je nu).


Tip #9 - Website verkeer

Jouw producten en diensten staan op je website. Als jij een goede blog hebt geschreven, zitten jouw lezers al op jouw blog pagina. De kan is groot dat ze altijd even verder zullen scrollen dan alleen op maar de blog pagina zelf.

Op deze manier zorg je voor interactie en vertrouwen. Uit vertrouwen kunnen deze lezers potentiële klanten worden voor jou nu of in de toekomst.


Zakelijk Bloggen - 9 tips - Begin met bloggen _ TopGemerkt

Beginnen met zakelijk bloggen? Ik hoop dat ik je zo wel hebt kunnen overtuigen? Leer waardevol te zijn en vooral waarde te leveren aan anderen. Zorg dat je van betekenis kan zijn en ga de problemen oplossen die jouw fans hebben.

Hiermee wordt jij gezien als die expert omdat jij weet waar je het over hebt
en je fans echt een leermoment kan meegeven tijdens en in jouw blogs!

Wacht niet langer en begin vandaag nog: ​Lees hier:
Bloggen? In 3 stappen aan de slag!​


Met welke tip ga jij vandaag nog starten?
Laat het mij ​via de ​reacties weten!



​Het creëren van meer zichtbaarheid en een online business opbouwen, kost tijd. Meestal is dit een gevecht van groei. De groei ​die ik op dit vlak heb mogen ervaren, ​geef ik heel graag door aan jou.

​Dat heb ik tot mijn missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig ​ik je heel graag uit om eens kennis met ​mij te komen maken​ tijdens​ mijn​ Parel Methode Weekend.

Meer informatie over de 2-daagse training (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Pin of Share hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Mariska Huijnen - TopGemerkt 8
Handtekening Mariska van TopGemerkt
>