Waarom Je Niet Elk Social Media Kanaal Hoeft In Te Zetten
More...
Sharing is caring!
Hoeveel Social Media kanalen ken je?
Tegenwoordig kun je kiezen uit diverse Social Media kanalen, waarmee jij aan de zichtbaarheid van jouw onderneming kan werken.
De keuze is enorm! Maar, welke past het best bij jou als ondernemer, jouw bedrijf en, de belangrijkste vraag, welke past bij jouw doelgroep?
Social Media is een SOCIAAL platform!
Social Media, wat is het?
Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze.
Dat is het eerste wat je tegenkomt als je op Google intypt: Wat is social media? (bron: social-media.nl)
Oftewel, onder social media verstaan we websites en andere platformen via het internet waar je zelf verantwoordelijk bent voor de inhoud en waar mogelijkheden worden geboden om onderling contacten te onderhouden.
Want de mogelijkheden om te communiceren en verbinden via social media zijn niet onopgemerkt gebleven door bedrijven en organisaties. Zij spelen hier goed op in door hun diensten of producten op diverse kanalen in te zetten.
Verschillende Social Media Kanalen
Er zijn tegenwoordig zoveel social media kanalen te vinden en deze zijn niet meer weg te denken. We zijn er bijna verslaafd aan geworden, kunnen we wel zeggen. De grootste social media kanalen die we kennen, heb ik hieronder op een rijtje voor je gezet.
Facebook is een online, gratis sociaalnetwerksite, waar je persoonlijke interesses deelt met anderen. Belangrijk feit is dat bijna iedereen een Facebook account heeft (alhoewel, met alle recente hectiek rondom Facebook, zijn er een hoop accounts gesloten).
Op Facebook deel je vooral persoonlijke ervaringen. Maar, dit medium wordt tegenwoordig ook steeds meer voor zakelijk gebruik ingezet.
Vanwege het Facebook algoritme wordt het voor ondernemers moeilijker gemaakt om hun producten of dienst aan andere ondernemers te laten zien.
Dus als ondernemer gebruiken wij ook wel een 'zakelijke Facebookpagina'. Hierop kun je dan jouw bedrijf meer vorm geven en heb je extra mogelijkheden, zoals het adverteren bijvoorbeeld van jouw berichten.
Maar je hebt tegenwoordig ook gave Facebook groepen of community's.
Lees hier: Je zichtbaarheid vergroten met deze 14 facebook tips en tricks
(Bron: marketingfacts.nl)
Instagram is een mobiele app en sociaal netwerk dat draait om het delen van foto's. Gemaakte foto's kunnen worden bewerkt met door Instagram geleverde filters die in de app zitten.
Vooral het mooier maken van je foto's maakt deze app enorm populair. Ook kun je hier een zakelijk profiel voor jouw bedrijf aanmaken.
Het verschil met een privé Instagram account is dat je met je zakelijke profiel je kan verdiepen in statistieken die voor je worden verzameld. En Instagram zou Instragram niet zijn zonder het gebruik van hastags #.
Lees hier: 6 Voorkomende Instagram Biografie Fouten -- en 10 tips hoe het wel moet!

(Bron: marketingfacts.nl)
LinkedIn
Linkedin is een gratis sociale netwerksite die zich specifiek richt op zakelijk gebruik.
Linkedin noemt zichzelf dan ook het grootste professionele online netwerk ter wereld en telt al meer dan 150 miljoen gebruikers.
Het is echt bedoeld om zakelijk te netwerken. Maar ook voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe uitdaging kan LinkedIn een belangrijk hulpmiddel zijn.
Pinterest is een sociale netwerksite die dient als prikbord. Je kan afbeeldingen pinnen die je op het web tegenkomt en vervolgens op een van de aangemaakte moodboards plaatsen.
Pinterest wordt steeds populairder en echt raadzaam deze in te gaan zetten voor je bedrijf.
Want Pinterest is - net als Google - een zoekmachine. Wat Google doet met teksten, doet Pinterest met foto’s en afbeeldingen.
Jouw Social Media platform
Kies Social Media kanalen die bij je passen. Want als je teveel kanalen inzet, ga je wellicht je doel voorbij.
Vraag jezelf daarom de volgende vragen af en combineer hiervan de juiste Social Media kanalen om in te zetten voor jouw bedrijf:
⇒ Waar bevindt mijn doelgroep zich? (doelgroepgericht)
⇒ Welke kanaal kan mijn bedrijf in de toekomst meer opleveren? (bedrijf gericht)
Lees hier: Je Ideale Droom Klanten Krijgen Via Sociale Media? 7 Geheimen + Stappenplan
Waarom niet alle platformen inzetten?
Je hebt er zoveel, hier op een rijtje waar je dan aan kan denken:
- Snapchat
- Youtube
- Google+
- Vimeo
- Vine
Ik kan je zeggen dat ik ook niet alle kanalen ZELF KAN beheren. Dit kost me gewoon teveel tijd, en die tijd heb ik niet. Durf ervoor te kiezen om iemand je hierbij te laten helpen zodat je wel voor een constante stroom kan zorgen...
Hierna geef ik je 3 redenen waarom het verstandig is je eerst op 1,2 kanalen full focus te concentreren voor je een 3e of 4e kanaal toevoegt.
Want...
1. Het kost tijd en energie
Het kost je zo veel tijd, energie en die heb je toch niet? Je wilt bezig zijn met waar je energie van krijgt: met jouw klanten, groei realiseren of een mooi ander doel.
2. Regelmaat en consistente uitstraling
Vergeet niet dat als je jouw bedrijf consequent in beweging wilt hebben, je daarom regelmatig post moet plaatsen op de diverse kanalen. Doe je dit te weinig, zal jouw doelgroep je zo weer vergeten zijn.
3. Betekenisvolle content
Dat het tijd kost en dat je regelmatig moet posten, is duidelijk. Dit betekent ook dat je elk kanaal soms anders moet benaderen.
Je content moet op diverse platformen altijd verschillend zijn. Hier bedoel ik mee dat je nooit dezelfde post op bijvoorbeeld Facebook als Instagram voorbij ziet komen. Houdt het spannend en actief voor jouw doelgroep.
Lees hier: 3 Tips Hoe je Jouw Social Media Profielen Het Beste Optimaliseert

Oftewel, ga op zoek naar de social media kanalen die bij je bedrijf passen. Waar jij voor de volle 100% achter staat en ook consequent aanwezig kan zijn.
Op welke platformen kunnen we jouw bedrijf vinden? Laat het mij weten in de comments!
En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!
Sharing is Caring 🙂
Liefs, Mariska