7 Social Selling Tips: Wat Het Is & Hoe Het Werkt
More...
Ja leuk... maar wat is nou eigenlijk Social Selling?
Echt, deze vraag wordt zéér regelmatig aan mij gesteld. Ik neem het je dan ook zeker niet kwalijk als jij ook niet weet wat ik hier mee bedoel! In dit artikel ga ik je meer over vertellen...
Letterlijk vertaalt: je wilt verkopen via Social Media zonder verkoperig te zijn!
Sharing is caring!
Wist je dat slechts
2 tot 3% van al
jouw prospects,
die (eindelijk) bij
jou uitkomen,
bereid zijn om iets
van jou aan te schaffen?
Wat is Social Selling?
Bij Social Selling gaat het er uiteraard om, om meer sales binnen te halen.
Maar wel door jouw potentiële klanten super goed te leren kennen en ze een overdosis aan waardevolle content mee te geven.
Wederom dat ze niet om je heen kunnen. Hiermee is het echt van belang dat je gaat werken aan duurzame relatie.
Social Media is een top tool om Social Selling toe te passen.
Want, als je het mij vraagt en zoals ik het zie, is dit echt de reden voor het inzetten van Social Media.
Waarde Leveren. Waardevol zijn.
Van betekenis zijn en je fans overtuigen dat wat jij hebt, echt hen verder zal helpen.
Het is dus een kunst om er voor te zorgen dat je deze klanten naar jou toe laat komen en niet meer andersom.
DOWNLOAD GRATIS E-BOOK!
ChatGPT's Geheim: Hoe Je Binnen Enkele Seconden Life-Changing Content Creëert!
Laat je inspireren en boost je contentcreatie met ChatGPT!
Meet ChatGPT: met de AI-gedreven tool, wordt het een fluitje van een cent. Jouw 'Persoonlijke Business Assistant' staat 24/7 voor je klaar en helpt je in no-time bij het bedenken en maken van je content.
In dit e-book
- De kracht van ChatGPT: hoe je binnen no-time kwalitatieve content maakt
- Boost je contentcreatie: bespaar tijd en werk slimmer!
- Tips en tricks om alles uit ChatGPT te halen
- Voorbeeld prompts die je gelijk kan gebruiken als inspiratie
Iets ontwikkelen voor andere...
Dit was voor mij ook de reden dat ik niet meer als Virtual Assistant wilde werken.
Ik wilde niet meer op zoek gaan naar klanten, nee! Ik wilde er juist voor zorgen dat ik iets zou ontwikkelen waarmee ik andere ondernemers verder kon helpen met de kennis die ik in die tussentijd heb opgedaan.
Ik wilde dat mensen mij juist zouden vinden in plaats van dat ik overal maar klanten vandaan moest sleuren, ja, om het dan zo maar uit te drukken.
Anderen zo te helpen dat ze het voortaan zelf kunnen toepassen, zelf dus kunnen implementeren, dat vind ik veel leuker om te doen.
Als ze dan de taken zelf gaan doen of uitbesteden, dat is dan weer een heel ander verhaal.
Maar het gaat om het principe; dat ze dan wel weten hoe iets moet en er zelf wel voldoende vanaf weten voor ze iets gaan uitbesteden.
Dat is mijn visie. Ik pas die zelf toe en vind dat heel belangrijk.
Want, zeg eerlijk:
Geef jij zomaar je administratie uit handen, zonder dat jij er zelf echt verstand van hebt? Vertrouw jij dan de persoon in kwestie met jouw geldzaken?
Lees: jouw bedrijf, jouw geld en jouw financiën?
Je hebt er meer vertrouwen in als je er zelf een beetje verstand van hebt of in ieder geval weet hoe het werkt, zodat je ook weet wat de persoon aan wie je die taak geeft doet.
Lees: met jouw financiën, jouw geld en jouw bedrijf
Mensen doen zaken met mensen
Het is heel belangrijk om te weten dat het bij Social Selling echt om jou als persoon gaat.
Mensen doen zaken met mensen en wij willen ook een menselijke (zakelijke) relatie met hen opbouwen.
Vandaar dat het ook zo belangrijk is om hierbij jouw personal branding paraat te hebben.
Unieke persoonlijke imago
Dit betekent dat je er voor zou moeten zorgen dat je op een positieve manier opvalt.
Je zorgt voor herkenning, erkenning door jouw eigen unieke persoonlijke imago toe te voegen met bepaalde waarden en karakter-eigenschappen.
Het doel van personal branding is er natuurlijk voor zorgen dat je zakelijk
en professioneel kan communiceren met jouw (toekomstige) klanten.
Waarde Leveren. Waardevol zijn.
Van betekenis zijn en je fans
overtuigen dat wat jij hebt,
hun echt zal gaan verder helpen.
Wat Social Selling in een notendop nu echt is
Jij als expert deelt via Social Media jouw waarde en kennis door middel van tips die je weggeeft.
Door Facebook Lives, gave en interessante blogartikelen die je deelt, video's die je opneemt en bijvoorbeeld van het geven van Webinars.
Kies uit wat ECHT bij jou past, zodat je kiest voor het laten zien van jouw merkidentiteit, je eigen personal brand en authenticiteit.
Dit doe je om interactie met je volgers aan te gaan, ze informatie te geven en vooral nieuwsgierig te maken.
Deze fase noem ik ook wel het zaaien van jouw eigen bedrijfssmoestuin. Dit is echt een lange termijn strategie.
En dit wordt ook zéér vaak onderschat, want ja je wilt toch liever snel klanten en snellere verkopen? Dus: liever een korte termijn strategie?
Ja geloof me: IK OOK! Maar zo werkt het niet in de wereld van Social Selling en het op de juiste manier inzetten van Social Media.
Social Selling op een juiste manier toepassen
Door Social Selling op een juiste manier toe te passen, ga je er voor zorgen dat jouw content en social bewijs de verkoop voor jou GAAN doen.
Met social bewijs bedoel ik Social Proof zijn. Op Social Media kun je tegenwoordig met iedereen ter wereld communiceren en je wordt genoeg om je heen beïnvloed door ideeën of uitspraken van anderen!

We zoeken altijd naar een bevestiging van anderen als je een product aanschaft, oftewel naar reviews, recensies en reacties.
Het is heel belangrijk dat jij een band gaat opbouwen met jouw nieuwe prospects (ook wel Potentiële Klanten genoemd).
Maar niet te vergeten, en een zeer belangrijk aspect wat echt te vaak niet wordt meegenomen, is ook de band met je (duurzame) huidige relaties verder uit te bouwen en te verstevigen. Dit uiteraard zodat je altijd top of mind bezig bent!
Zorg ervoor dat mensen niet meer om je heen kunnen, dat ze weten wie je bent en dat ze echt jou weten te vinden in plaats van andersom.
Je gaat écht waarde toevoegen, zorgen dat je van betekenis bent voor andere en zo je (potentiële) klanten verder helpt.
- Social Selling in 3 stappen samengevat -
3 voorbeelden van wat Social Selling niet is!
Voorbeeld..
EEN VOORBEELD:
JE WILT OP REIS
Voor je jouw keuze maakt, ga je natuurlijk eerst online op onderzoek uit.
Vergelijk het eens met het aanschaffen van een heerlijke vakantie.
1. Wat voor soort vakantie wil je?
2. Welke faciliteiten heeft jouw vakantie nodig?
3. Is je reis wellicht bij iemand anders goedkoper?
Nu je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord en op het internet een duidelijk beeld hebt gekregen weet je voor welke online reisbureau en
voor welke reis je gaat.
Het enige wat je hoeft te doen is op de button te klikken:
>> Reserveer hier je vakantie, je hebt nog 3 dagen extra bedenktijd!
7 tips om direct
te starten...
...met jouw eigen Social Selling Strategie:
1. Doel uitkiezen
Weet wat jouw reden is om Social Media in te zetten en heb hiervoor een zeer duidelijk doel voor ogen. Oftewel jouw Social Media Strategie.
2. Doelgroep helder hebben
Leer je fans, je doelgroep en je potentiële klanten keigoed kennen.
Van welke type persoon word jij blij als je hiermee mag samenwerken?
Weet voor wie en aan wie jij jouw boodschap communiceert.
Lees hier: Je Ideale Droom Klanten Krijgen Via Sociale Media? 7 Geheimen + Stappenplan
3. Band opbouwen
Begin echt met het op- bouwen van die duurzame relatie met jouw fans.
Maak je volgers jouw trouwe fans!
4. Straal je expertise uit
Durf je expertise te delen met anderen. Laat zien waarom ze bij jou moeten zijn.
5. Deel je eigen verhaal
Het is belangrijk dat je volgers jou leren kennen. Wat ik eerder al vertelde, het gaat om de menselijke relatie.
Ze willen weten wie je bent, wat je doet en hoe je bent gekomen tot waar je nu staat.
6. Deel betekenisvolle content
Geef waarde. Durf waarde te leveren en vooral te geven. Wees niet bang dat je weg geeft.
Doe het voor één doel: een band opbouwen met jouw Social(e) fans!
Doe het omdat je van betekenis wilt zijn voor anderen en hen echt wil helpen een oplossing te zoeken voor hun problemen.
Lees hier: 7 Meest Gemaakte Fouten Met Content Marketing & Social Selling
7. Ga het gewoon doen:
Uitstelgedrag kan stagneren en dat is hartstikke zonde.
Ga starten, ook al is het met kleine stappen.
BONUS:
8. Heb geduld:
Denk aan het zaai- en oogstproces. Het is een kwestie van een lange adem,
een lange termijn strategie.
Wil jij ook met Social Selling meer zichtbaarheid
en klanten (vanuit Social Media)?
En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!
Sharing is Caring 🙂
Liefs, Mariska