fbpx

7 Social Selling Tips: Wat Het Is & Hoe Het Werkt

Wist je dat Social Selling op dit moment één van de nieuwste ontwikkelingen is in de wereld als het gaat om online marketing?


​Social Selling wordt ook wel het nieuwe verkopen genoemd; het vervangt niet de traditionele manier van verkopen, nee, het versterkt echt je huidige aanpak en strategie.

7 Social Selling Tips - Wat Het Is en Hoe Het Werkt


More...

Ja leuk... maar wat is nou eigenlijk Social Selling?

Echt, deze vraag wordt zéér regelmatig aan mij gesteld. Ik neem het je dan ook zeker niet kwalijk als jij ook niet weet wat ik hier mee bedoel! In dit artikel ga ik je ​meer over vertellen...


Letterlijk vertaald: je wil​t verkopen via Social Media zonder verkopering te zijn! 


​ 2-3%


Wist je dat slechts
 2 tot 3% van al
jouw prospects, 
die (eindelijk) bij

jou uitkomen​, 
​bereid zijn om iets 
van jou aan te schaffen?

Wat is Social Selling?

7 Social Selling Tips - Wat is Social Selling _ TopGemerkt

Bij Social Selling gaat het er ​uiteraard om, om meer sales binnen te halen.

Maar wel door jouw potentiële klanten super goed te leren kennen en ze een overdosis aan waardevolle content mee te geven.

​Wederom dat ze niet om je heen kunnen. Hiermee is het echt van belang dat je gaat werken aan duurzame relatie.

Social Media is een top tool om Social Selling toe te passen. ​

Want, als je het mij vraagt en zoals ik het zie, is dit echt de reden voor het inzetten van Social Media.


Waarde Leveren. Waardevol zijn.


Van betekenis zijn en je fans overtuigen dat wat jij hebt, echt hen verder zal helpen.

Het is dus een kunst om er voor te zorgen dat je deze klanten naar jou toe laat komen en niet meer andersom.

Iets ontwikkelen voor andere...

Dit was voor mij ook de reden dat ik niet meer als Virtual Assistant wilde werken.

Ik wilde niet meer op zoek gaan naar klanten, nee! Ik wilde er juist voor zorgen dat ik iets zou ontwikkelen waarmee ik andere ondernemers verder kon helpen met de kennis die ik in die tussentijd ​heb opgedaan.

​Ik wilde dat mensen mij juist zouden vinden in plaats van dat ik overal maar klanten vandaan moest sleuren, ja, om het dan zo maar uit te drukken.

Anderen zo te helpen dat ze het voortaan zelf kunnen toepassen, zelf dus kunnen implementeren, dat vind ik veel leuker om te doen.

7 Social Selling Tips - Andere helpen _ TopGemerkt

​​Als ze dan de taken zelf gaan doen of uitbesteden, dat is dan weer een heel ander verhaal. 

Maar het gaat om het principe; dat ze dan wel weten hoe iets moet en er zelf wel voldoende vanaf weten voor ze iets gaan uitbesteden.

Dat is mijn visie. Ik pas die zelf toe en vind dat heel belangrijk.


Want, zeg eerlijk: 

Geef jij zomaar je administratie uit handen, zonder dat jij er zelf echt verstand van hebt? Vertrouw jij dan de persoon in kwestie met jouw geldzaken?

Lees: jouw bedrijf, jouw geld en jouw financiën?


Je hebt er meer vertrouwen in als je er zelf een beetje verstand van hebt of in ieder geval weet hoe het werkt, zodat je ook weet wat de persoon aan wie je die taak geeft doet. ​

Lees: met jouw financiën, jouw geld en jouw bedrijf 😉


Mensen doen zaken met mensen

​Het is heel belangrijk om te weten dat het bij Social Selling echt om jou als persoon gaat.

Mensen doen zaken met mensen en wij willen ook een menselijke (zakelijke) relatie met hen opbouwen.

Vandaar dat het ook zo belangrijk is om hierbij jouw personal branding paraat te hebben.

7 Social Selling Tips - Mensen doen zaken met mensen_TopGemerkt

Unieke persoonlijke imago

Dit betekent dat je er voor zou moeten zorgen dat je op een positieve manier opvalt. 

Je zorgt voor herkenning, erkenning door jouw eigen unieke persoonlijke imago toe te voegen met bepaalde waarden en karakter-eigenschappen.

7 Social Selling Tips - Personal Branding_TopGemerkt

Het doel van personal branding is er natuurlijk voor zorgen dat je zakelijk
en professioneel kan communiceren met jouw (toekomstige) klanten.


​Waarde Leveren. Waardevol zijn.
Van betekenis zijn en je fans 
overtuigen dat wat jij hebt, ​
hun echt zal gaan verder helpen.


Wat Social Selling in een notendop nu echt is

Jij als expert deelt via Social Media jouw waarde en kennis door middel van tips die je weggeeft.

Door Facebook Lives, gave en interessante blogartikelen die je deelt, video's die je opneemt en bijvoorbeeld van het geven van Webinars.

​Kies uit wat ECHT bij jou past, zodat je kiest voor het laten zien van jouw merkidentiteit, je eigen personal brand en authenticiteit.

Dit doe je om interactie met je volgers aan te gaan, ze informatie te geven en vooral nieuwsgierig te maken.

Deze fase noem ik ook wel het zaaien van jouw eigen bedrijfsmoestuin. Dit is echt een lange termijn strategie en zeker een onderdeel van mijn gratis 2-daagse trainingen.

7 Social Selling Tips - Zaaien van bedrijfsmoestuin _TopGemerkt1

En dit wordt ook zéér vaak onderschat, want ja je wilt toch liever snel klanten en snellere verkopen? Dus: liever een korte termijn strategie?

Ja geloof me: IK OOK! Maar zo werkt het niet in de wereld van Social Selling en het op de juiste manier inzetten van Social Media.

Social Selling ​op een juiste manier toepassen

Door Social Selling op een juiste manier toe te passen, ga je er voor zorgen dat jouw content en social bewijs de verkoop voor jou GAAN doen. (Download hier 100+ content ideeën)

Met social bewijs bedoel ik Social Proof zijn. Op Social Media kun je tegenwoordig met iedereen ter wereld communiceren en je wordt genoeg om je heen beïnvloed door ideeën of uitspraken van anderen!

Social Selling eigen tekening - TopGemerkt (3)


We zoeken altijd naar een bevestiging van anderen als je een product aanschaft, oftewel naar reviews, recensies en reacties.

Het is heel belangrijk dat jij een band gaat opbouwen met jouw nieuwe prospects (ook wel Potentiële Klanten genoemd).

Maar niet te vergeten, en een zeer belangrijk aspect wat echt te vaak niet wordt meegenomen, is ook de band met je (duurzame) huidige relaties verder uit te bouwen en te verstevigen. Dit uiteraard zodat je altijd top of mind bezig bent!

Zorg ervoor dat mensen niet meer om je heen kunnen, dat ze weten wie je bent en dat ze echt jou weten te vinden in plaats van andersom.

Je gaat écht waarde toevoegen, zorgen dat je van betekenis bent voor andere en zo je (potentiële) klanten verder ​helpt.

-  ​Social Selling in 3 stappen samengevat - 

  • ​1. ​  Via Social Media contact leggen met potentiële klanten.
  • ​2.   Waardevol zijn en werken aan een duurzame relatie.
  • ​3.   Op deze manier het verkoopproces starten.

3 voorbeelden van wat Social Selling niet is!

  • ​Alleen maar oog hebben om nieuwe klanten binnen te halen (en hiermee dus je huidige klantenbinding totaal vergeet).
  • ​Mensen na het maken van een connectie op bv. Facebook of LinkedIn een (privé)bericht sturen en meteen uitnodigen iets te kopen.
  • ​Zo snel mogelijk en op een te simpele manier meer willen verkopen, dus denken in een korte termijn strategie.

Voorbeeld..

EEN VOORBEELD:
​JE WILT OP REIS


Voor je jouw keuze maakt, ga je natuurlijk eerst online op onderzoek uit. ​

Vergelijk het eens met het aanschaffen van een heerlijke vakantie.

1.  Wat voor soort vakantie wil je? 
​2.  Welke faciliteiten heeft jouw vakantie nodig? 
3.  Is je reis wellicht bij iemand anders goedkoper?

Nu je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord en op het internet een duidelijk beeld hebt gekregen weet je voor welke online reisbureau en 
voor welke reis je gaat.

Het enige wat je hoeft te doen is op de button te klikken:


>> Reserveer hier je vakantie, je hebt nog 3 dagen extra bedenktijd!

7 tips om direct
te starten...

​...met jouw eigen Social Selling Strategie:

1.  Doel uitkiezen

Weet wat jouw reden is om Social Media in te zetten en heb hiervoor een zeer duidelijk doel voor ogen. Oftewel jouw Social Media Strategie.

2.  Doelgroep helder hebben

Leer je fans, je doelgroep en je potentiële klanten keigoed kennen.
Van welke type persoon word jij blij als je hiermee mag samenwerken?
Weet voor wie en aan wie jij jouw boodschap communiceert.

​3.  Band opbouwen

Begin echt met het op- bouwen van die duurzame relatie met jouw fans.
Maak je volgers jouw trouwe fans!

4.  Straal je expertise uit

Durf je expertise te delen met anderen. Laat zien waarom ze bij jou moeten zijn.

5.  Deel je eigen verhaal

​Het is belangrijk dat je volgers jou leren kennen. Wat ik eerder al vertelde, het gaat om de menselijke relatie.

Ze willen weten wie je bent, wat je doet en hoe je bent gekomen tot waar je nu staat.

6.  Deel betekenisvolle content

Geef waarde. Durf waarde te leveren en vooral te geven. Wees niet bang dat je ​ weg geeft.

Doe het voor één doel: een band opbouwen met jouw Social(e) fans!

Doe het omdat je van betekenis wilt zijn voor anderen en hen echt wil helpen een oplossing te zoeken voor hun problemen.

100+ Content Marketing Ideeën - gratis book _TopGemerkt

Gratis te downloaden > Klik hier

7.  Ga het gewoon doen:

Uitstelgedrag kan stagneren en dat is hartstikke zonde.
Ga starten, ook al is het met kleine stappen. ​

BONUS:
​8.  Heb geduld:

​Denk aan het zaai- en oogstproces. Het is een kwestie van een lange adem,
een lange termijn strategie.

Wil jij ook met Social Selling meer zichtbaarheid 
en klanten (vanuit Social Media)?

​Het creëren van meer zichtbaarheid en een online business opbouwen, kost tijd. Meestal is dit een gevecht van groei.

De groei ​die ik op dit vlak heb mogen ervaren, ​geef ik heel graag door aan jou.
Dat heb ik tot mijn missie mogen maken. Sta je hiervoor open? 

Dan nodig ​ik je heel graag uit om eens kennis met ​mij te komen maken​ tijdens​ mijn​ 2-daagse trainingsweekend de Parel Methode:  Laat Je Me​rk Schitteren voor Meer Zichtbaarheid en Klanten. 

Meer informatie over de 2-daagse training (en aanmelden) kun je hier vinden.


DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Pin of Share hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Mariska-Huijnen-van-MH-Business-Support-5
Handtekening Mariska van TopGemerkt
>