fbpx

3 Tips Hoe je Jouw Social Media Profielen Het Beste Optimaliseert

Wat kan jij doen om jouw Social Media meer eenheid en herkenning te geven? 

Je Social Media profielen regelmatig optimaliseren, of een ander woord hiervoor is up-to-date houden, is belangrijk!

In dit artikel deel ik 3 zeer snelle en toepasbare tips om jouw Social Media Profielen te optimaliseren.

Hoe je jouw Social Media het beste optimaliseert - omslag - TopGemerkt

More...

Hoeveel Social Media kanalen beheer jij voor jouw bedrijf en wat kan je doen om jouw Social Media meer eenheid en herkenning te geven?

Ben jij ook het type persoon die elke dag wel een paar keer per dag door de feed van Facebook en Instagram scrolt?

Wat valt je dan op? Waar blijf je wel hangen om iets te lezen en bij welke niet? 

Sharing is caring!

Het optimaliseren van je Social Media profielen..

Ga er maar eens op letten. Zijn het de kleuren? Is het de manier van aanspreken? Is het een bepaalde soort afbeelding? Dit is ook erg belangrijk voor jezelf. Zorgen voor een bepaalde herkenning en hiermee werken aan je merkidentiteit.

Dat mensen aan een post, afbeelding of een bepaalde quote kunnen herkennen dat deze van jou afkomstig is.

Maar dit is niet alles... ik geef je hieronder nog 3 snelle tips.. dus let's go!

Om te starten wat kan je doen?


Tip #1: Zorg voor eenheid..

Juist, hoe kan je het beste voor een merkherkenning gaan maar ook voor meer eenheid op jouw social media kanalen?

Dit kan je doen door op elke social media kanaal die jij beheert 'dezelfde profielfoto' neer te zetten. Dit zorgt voor vertrouwen, een band opbouwen en echt die herkenning!

Ik zie nog genoeg profielen waar overal maar een willekeurige profielfoto te vinden is. Bij Instagram is het een logo, op Facebook een foto van iemand zijn of haar rug en op LinkedIn een oude profielfoto van 3 jaar geleden. Ja hier ga je geen klanten mee binnen halen natuurlijk.

Het is beter dat je op elk kanaal zowel op bijvoorbeeld Instagram, Facebook en LinkedIn (en de rest) kiest voor zoveel mogelijk één dezelfde profielfoto. Iemand zal je gaan herkennen van een foto en zeggen 'Ow ja, dat is die!'. Zo heb ik op al die kanalen dezelfde profielfoto.

Wens je een andere? Geen issue! Mijn tip zou zijn: verander ze op elk van je Social Media kanaal. Werk aan dat vertrouwen met jouw toekomstige, nieuwe of huidige klanten.

5 tips voor een goede profielfoto


1 - Plaatst überhaupt een foto

Wees geen robot, maar wees een human being! Dit geef je al zoveel meer persoonlijkheid en kijk in de camera in plaats van je rug te laten zien met de tekst achterop.


2 - Correcte belichting

Zorg voor een goede balans op de foto. Met de juiste hoeveelheid licht zorg je ervoor dat deze niet te donker of juist overbelicht raakt.


3 - Recente foto

Zorg voor een recente foto. Durf jezelf te laten zien hoe je nu bent. Dit schept vertrouwen omdat je echt bent. Vraag je zelf gewoon af, als je nog zou  solliciteren welke foto je dan zou geven aan de persoon in kwestie en als je voor hem zou staan het niet een te groot verschil zou zijn?


4 - Vriendelijke en open houding

Overdrijf het niet, maar zorg voor een frisse en stralende foto.


5 - Laat iemand de foto maken

Laat iemand anders even een foto van je maken. Of pak je statief erbij en zet je telefoon op de timer. Zit er niks anders op dan een selfie te maken? Zorg voor een foto zonder 'duckfase'. Mensen moeten je kunnen herkennen.

   


Tip #2: Ook andere uitingen..

Gebruik je bijvoorbeeld een Google account? Of werk jij al met bijvoorbeeld een e-mail marketing systeem? Hierbij raad ik je aan om jouw eigen Avatar te koppelen.  (check: Gravatar aanmaken*)

*Jouw Gravatar is een afbeelding die je volgt van website naar website naast je naam wanneer je Avatars helpen om jouw reacties op blogs te identificeren.

Dit is jouw eigen foto die je dan altijd in beeld ziet bij diverse accounts. Even nadenken hoor, zodat ik je een paar eigen voorbeelden kan geven. Mijn afbeelding is te zien op mijn Google Account, mijn website, mijn E-mailautomation systeem en bijvoorbeeld op YouTube.

Als je op je website bijvoorbeeld een reactie geeft op een blog zie je dan ook een mini afbeelding erbij staan. Dit noemen we jouw eigen avatar.

Tip #3: Aanpassingen maken..

Wanneer is het geleden dat jij eens al jouw Social Media kanalen bent langs gegaan om alles eens een opknapbeurt te geven? Heb jij jouw LinkedIn al eens nagelopen of alle banen en data nog kloppen?

Is het wellicht weer eens de hoogste tijd voor het aanmaken van een nieuwe omslagfoto voor jouw Facebookpagina? Of moet jouw link in jouw Instagram bio nog eens met iets aangepast worden?

Neem eens de tijd om alles door te lopen en overal weer even te checken of alles nog klopt. Vul alles aan wat nog leeg staat en kan je bijvoorbeeld nog eens mensen vragen om je een review te geven

Of kan je weer even op die knop drukken om je vrienden uit te nodigen om je zakelijke bedrijfspagina te liken? Ga zo maar door natuurlijk. Check dit gewoon altijd om de 2 maanden. Zo blijf je up to date en jouw klanten willen zaken doen met mensen die moeite doen in en voor hun bedrijf.

Heel veel succes met het optimaliseren van jouw Social Media kanalen. Het is goed te weten dat je voor de meeste herkenning zorgt als je één profielfoto gebruikt op al je kanalen.

Lees hier: 7 Social Media Fouten die je als ondernemer moet vermijden.

Maak eenvoudig je eigen Avatar aan voor nog meer herkenning in plaats van naar een wit/grijs rondje te staren waar geen foto of afbeelding in te vinden is. Neem regelmatig de tijd om jouw Social Media Kanalen door te nemen, dit voor aanpassingen, veranderingen, wijzigingen en om het up to date te houden.


Met welke tip ga jij starten?

En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!


Sharing is Caring 🙂


Liefs, Mariska




>