fbpx

Je Ideale Droom Klanten Krijgen Via Sociale Media? 7 Geheimen + Stappenplan

Je wilt in jouw bedrijf nou eenmaal zeer graag werken met die ideale droomklant. Toch?

Die geweldige klant waar je écht blij van wordt? Die je laat stuiteren en je laat bruisen van energie?

En nog ​veel belangrijker: waar jij elke ochtend je bed voor uit komt!

Maar is dat altijd zo? Tja, zeg eens eerlijk.. je hebt ook wel eens klanten waarbij jij zo stinkend je best doet, maar waarbij het toch nooit genoeg is.

Je droom klant via Social Media - blog- omslag _ TopGemerkt


Of een klant die echt je energieniveau binnen een mum van tijd he-le-maal ​ leeg slurpt. ​

In dit artikel bespreek ik de 7 geheimen om jouw ideale droomklant te krijgen via Social Media. Met toch wel de belangrijke vraag: hoe haal je jouw droomklanten nu binnen?

Dus lees snel verder!

More...

​Op zoek naar die ideale droomklant..

De harde waarheid waarom helaas 30%
van de onder-nemers faalt (en hoe jij wel succesvol wordt)

Ja bijna 30%, van alle startende ondernemers, stopt al na het eerste jaar!

Dus ondernemers die vandaag een onderneming starten houden het volgend jaar al weer voor gezien.

Zowel na het tweede als derde jaar stopt ook nog eens gemiddeld 14% van alle starters met hun onderneming.

Even deze 2 bij elkaar opgeteld is dat binnen 1 a 2 jaar een percentage van 44%, dus kortom bijna de helft die het weer voor gezien houdt. Dit is veel!

Er wordt vaak overschat wat er bij het opstarten van een bedrijf komt kijken. Ik weet het als geen ander, want je bent echt je eigen all-in-one business service.


  • ​je eigen CEO
  • ​je eigen administrator
  • je eigen marketing specialist
  • je eigen copywriter
  • je eigen helpdesk

    En ik vergeet nog wel tig verschillende andere dingen.
Je droom klant via Social Media - blog- all-in-one _ TopGemerkt

En ja, niet alles vinden we nou eenmaal echt leuk om te doen, maar het hoort er toch wel bij. Veel ondernemers hebben in het begin geen cent te makken om een business op te bouwen.

Ik hoor steeds: ik heb nu geen geld, want heb nog niet genoeg klanten en inkomsten.

Tja, wat dacht je dan zelf? Dat het opstarten van een business 0 euro kost? Dat je een super easy website kan beginnen die het liefst maar 3 euro per maand kost, of beter 0 euries?

Ja dat kan! Hopsakee een webshop openen of ik bied wel mijn diensten of producten aan: en klaar! Laat die klanten maar komen.

Maar ja wat heeft dit verhaal nu met je ideale droomklant te maken? Nou alles, en ik ga je het verder uitleggen, dus lees mee!



Wie is Mariska Huijnen? En waarom zou ik naar jou luisteren?

Tja, voor we echt verder gaan, zal je misschien wel denken.. wie is die Mariska eigenlijk?

Waarom zou ik naar haar luisteren? Oke dus even in een notendop, want ik wil starten met mijn 7 geheimen voor die ideale klant..

Ik werkte nog in loondienst tot ik merkte dat ik altijd na 1 a 2 jaar weer nieuwe uitdagingen nodig had.

Het leek een patroon te zijn. Daar kwam ik achter, nadat ik in een flinke burn-out/depressie zat. Ik wist gewoon echt niet meer wat ik nou wilde en vooral piekerde ik met de vraag: wie zit er nou op mij te wachten?

Daarom was het mijn moment om te schitteren en dacht als ik het nu niet doe, doe ik het vast NOOIT. Dus ik naar de Kamer van Koophandel, mijn bedrijf ingeschreven en daar werd mij gezegd: mevrouw: succes!

Ja daar stond ik dan.. (nee, niet bij Henny Huisman hoor 😉), maar geen idee waar ik moest starten.

  • Ik deed maar wat!
  • Ik had totaal geen strategie!
  • Ik had geen geld!
  • Ik had geen goudmijnen om te investeren!

Ik begon allerlei cursussen, trainingen & Webinars te volgen. Ik downloadde tig-aantal e-books, ander checklists en ga zo maar door.

Heerlijk om overweldigend te raken. Niet echt, herken je dat?

Ik wilde van “ik deed maar wat” en “ik heb geen strategie” naar een business met een duidelijk doel en naar een strategie die werkte voor mij.

Ik wilde van “ik heb geen geld en geen goudmijnen om te investeren” naar een business waarbij de klanten mij konden vinden en waarbij de instroom aan inkomsten gewoon vanzelf binnen zouden komen.

Ik ben met alle facetten (in mijn bedrijf – en marketing technisch) aan de slag gegaan, maar vooral: hoe kan ik nu de juiste klanten aan trekken op Social Media en hoe kan ik deze het beste bereiken?

Ik wilde niet meer doelloos mijn Facebook of Instagrampost rondslingeren zonder enig resultaat: GEEN VOLGERS, REACTIES of KLANTEN.

Ik heb alle stappen zelf doorlopen, ik heb hulp gezocht bij ervaren mentoren die ook een eigen business hebben opgestart en echt praten vanuit hun eigen ervaring.

Deze stappen heb ik zelf ook mogen ervaren en wil ik jou als ondernemer meegeven, leren en inspireren.


Ingrid Ser van Ings Bizz - referentie _ TopGemerkt



Door Mariska's enthousiasme en know-how, liefde voor haar vak, haar manier van trainen, de feedback die ze geeft en die ze nog iedere dag geeft, het feit dat je altijd bij haar terecht kan, is goud waard. ​Ik kan haar aan trainingen en seminars aan iedere ondernemer aanraden. TOP.


​Ingrid Ser - Ing's Bizz

Yvonne Verhulsdonk van Yvonne Verhulsdonk Fotografie - referentie _ TopGemerkt

​​Samen met een paar collega-ondernemers heb ik bij Mariska haar training Social Selling gedaan. Gezellig én heel doeltreffend! ​Wat een energie en toewijding heeft Mariska! ​Dus als jij iets wil leren over Social media en marketing, dan is Mariska de juiste keuze!


Yvonne - Yvonne Verhulsdonk Fotografie


​Maar waar moet je beginnen als je echt jouw ideale klant wilt krijgen via Social Media?

Oke, lets… started!



Geheim #1: Geen of slechte doelen en verwachtingen

Je ideale droom klant krijgen via Social Media heb je natuurlijk niet meteen. Het begint eigenlijk gewoon als eerste echt bij jezelf. Zo cliché hè, vind je ook niet?

Maar toch is het zo! Want je hebt hierboven kunnen lezen dat veel ondernemers maar wat doen, meteen een bezoekje brengen bij de KvK, naam X inschrijven en hopsakee! Ja was het maar zo simpel. Echt not!

Dus het begint echt bij jezelf… Neem er eens even de tijd voor als je hier ook zo af en toe nog mee worstelt.

Want geloof me, ik heb er mee geworsteld dat wil je NIET weten! Maar vergeet niet dat elke stap, weer 1 stap dichterbij is dan hij ooit van tevoren was.

  • Wie ben je?
  • Wat is jouw missie?
  • Wat is jouw visie?
  • Wat wil jij in de wereld zetten?
    Waar kan jij andere mensen mee verder helpen?
  • Waar staat jouw bedrijf voor?
  • Wat wil je uitstralen?
  • Hoe zou je door andere gezien willen worden?​
Je droom klant via Social Media - blog- quote 2 _ TopGemerkt


Het is echt belangrijk te weten wat je wilt uitstralen. Weet je dat zelf niet, trek je ook niet je ideale klant aan, want die klant voelt dit donders goed aan!

En doordat ze het niet snappen, komen ze ook niet bij jou, ook al heb je nog een oooooh zo mooi en haarscherp product!

Maar ook zonder een echt Social Media doel, strategie of plan, ben je natuurlijk ook maar doelloos aan het posten, zonder echte resultaten en verdwijnt je post als drijfzand. Zonde!

Dus het is écht belangrijk dat jij weet wat je wilt uitstralen en hoe je dit dan naar buiten communiceert.

Schep een duidelijke verwachting naar de klant toe en zo trek jij beter je ideale klant aan.

Lees hier:​ 7 Social Media fouten die je als ondernemer moet vermijden

Baseer nooit je keuzes of wat je doelgroep ‘denkt’ nodig te hebben op basis van aannames.

Nee, ga het goed uitzoeken en dat brengt me dan bij geheim nummer 2…




Geheim #2: Vlijmscherp marktonderzoek

Je droom klant via Social Media - blog- marktonderzoek _ TopGemerkt


Juist.. op onderzoek gaan! Je moet echt exact weten wie je doelgroep is. Want om jouw ideale klant te bereiken is het echt van belang dat jij weet voor wie en aan wie jij schrijft.

“Ik wil iedereen graag helpen”, is een standaard zinnetje die ik regelmatig van ondernemers hoor.

AJ! IE-DE-REEN? Is dat echt mogelijk? Ik zeg ook niet dat je dat vast niet kan, je hebt genoeg kennis, ervaring en talenten, waarmee jij verschillende mensen verder kan helpen.

Echter kun je beter jezelf tot een heel specifieke groep mensen richten. Durf te kiezen en wordt hiermee gekozen.



Een klein voorbeeldje:
“Ik help iedereen die een website nodig heeft”, dan gok ik dat de kans heel groot is dat niemand zich hierbij echt aangesproken voelt. Je gebruikt een te algemeen begrip, namelijk: IEDEREEN.

Natuurlijk weet jij precies wat er in die ene klant omgaat en hoe jij deze persoon verder kan helpen.

Jij hebt het zelf meegemaakt of studies voor gevolgd. Zonder echt te kiezen, verlies je die ideale klant.



​Voorstel: vervang ‘iedereen’ bv door:  “Ik help de [vrouwelijke zzp-er, mannelijke lifecoach of online businesscoach] die een website nodig heeft.  

En geloof me: door bewuster keuzes te maken, ga jij veel gerichter te werk (zie geheim 1: betere doelen en verwachtingen).

Die andere mensen weten je heus wel te vinden hoor, geen paniek! En, als ze voor je stoep staan, dan ben ik er van overtuigd dat jij deze persoon verder GAAT helpen!

Als jij eenmaal weet wie geïnteresseerd is in jouw berichten, dan is het ook niet meer zo moeilijk om deze met jouw woorden te bereiken.

Want ook de ‘tone of voice’ is hierin belangrijk. Dit is de manier waarop jij naar je ideale klant communiceert. Je praat bijvoorbeeld totaal anders naar een ouder iemand dan naar een tiener.

Het specifiek omschrijven van jouw ideale klant wordt ook wel in marketingtermen de ‘Buyer Persona’ genoemd.

Laten wij het lekker simpel houden, vind je ook niet? ‘Klant ID’ klinkt vast makkelijker EN begrijpelijk 😉

Hoe omschrijf je nou die ideale droom klant?

Neem eens iemand in gedachte (waar je al eens mee hebt gewerkt of die je kent), waar jij echt energie van krijgt en waarbij je denkt:

“Yes, hiervoor doe ik het! Hiervoor ben ik ondernemer geworden en deze persoon wil ik dolgraag helpen’. Kruip echt in de huid van die persoon.

Durf te kiezen! In 5 stappen naar jouw ideale droomklant!

Stap 1: ​Bepaal de demografische kenmerken van je ideale klant:                   

Geef je ideale klant een naam, schrijf zijn karakter eigenschappen op, wat is zijn leeftijd en geslacht, is deze persoon getrouwd/ kinderen of single. Waar woont deze persoon en wat is hij of zij van beroep? Beschrijf dit zo specifiek mogelijk.

Stap 2: ​​Wat is de levensstijl?    

Wat zijn bijvoorbeeld hun waarden en normen, welke interesses en hobby’s hebben ze? Wat is hun gedrag en welke tijdschriften lezen ze bijvoorbeeld?

Stap 3: ​Waar kun je deze klant bereiken? 

Check waar je deze persoon kunt vinden, denk aan de diverse Social Media kanalen, online groepen, op welke website kijken ze, welke netwerk-bijeenkomsten of event bezoeken zij?

Stap 4: ​​Bepaal hun problemen en pijnpunten

Beschrijf hun pijnpunten en frustraties op. Jouw klant wilt een oplossing voor zijn of haar probleem en je helpt ze alleen door ze te vertellen welk resultaat ze dit zal gaan opleveren. Niet dat jij een trainingsprogramma hebt.

Stap 5: ​​Breng jouw ideale klant echt tot leven    

Kruip echt in de huid van die klant, zo kom je er echt achter naar wie jij praat en komt z’n persoon tot leven.


​Template: wie is mijn  
ideale droomklant?

Kruip in de huid van je ideale droomklant:

In deze template:

  • Wat betekent een Buyer Persona?
  • Omschrijf jouw ideale droomklant in 5 stappen.
  • Interactieve template om direct via de computer in te vullen.
Wie is je ideale droomklant template _ TopGemerkt


Ga dus geen aannames doen, maar onderzoek echt wie deze persoon voor jou is. Het is zo fijn een soort voorbeeld voor je te zien, zodat je weet naar wie je spreekt, praat en schrijft.

Gewoon zo op een manier alsof het lijkt of je tegen je moeder, beste vriend/vriendin of je oma aan het praten bent.

Je wilt namelijk hun problemen gaan oplossen, en dat weet je alleen als je die ene persoon voor je hebt voor wie jij deze problemen kan gaan oplossen. Je wilt van betekenis zijn en hiermee waardevol zijn voor een ander.

Als jij dit helder hebt.. dan ga jij pas op deze problemen die zij hebben inspelen met je product en of diensten. Niet eerder.

Want dan krijg je weer die aannames: Ik denk dat mijn doelgroep een goede website wel leuk vindt, dus ik bied een compleet pakket aan van minimaal €1000,- zodat ze dit helemaal zelf kunnen bouwen.

​stap 1

Ga op onderzoek uit wie jouw ideale klant nu is​ en vul ​jouw ‘Buyer Persona’ in.

Check deze over 2 maanden nog eens. Het kan zo zijn dat je het één en ander wenst aan te passen.

​stap ​2

Ga kijken naar jouw con-collega’s (die een beetje of geheel hetzelfde doen als jij) en zie wat zij doen, download hun e-books, checklist en zorg dat je echt alles van ze weet.

Vooral hoe zij het doen en wat voor producten bieden 
zij aan?

​stap ​3

Weet één ding: doe iemand NOOIT na, maar ontwikkel je eigen richting.

Wees jezelf en geloof in je eigen unieke kracht. Kopiëren is voor losers.

Believe me! Vaar je eigen koers en doe alles net even anders dan je con-collega’s doen!


Geheim #3: Een heldere boodschap
vs willekeurig schreeuwen

Als jij helder hebt wie jij bent en wat je echt wilt uitstralen, weet je ook wie jouw ideale klant nu echt is. Die klant waar jij super veel energie van krijgt.

Dan is het heel belangrijk dat je nu deze juiste persoon gaat aanspreken, want anders mis je wederom de plank!

Weer geen volgers en weer geen klanten en dat was nou net niet meer de bedoeling, toch?

Je weet dat de manier van spreken anders is naar je oma dan naar een kind van 6 die je net kent.

Als jij weet naar wie je schrijft, weet je ook de juiste snaren te raken. Je hebt een heldere doel (geheim 1).

Het ontbreken van de juiste boodschap is dus erg belangrijk. Want in deze fase ga je dus echt de problemen aanpakken van je doelgroep.

Dit proces noem ik ook wel: “chains of believes”. Dit zijn ‘geloofsovertuigingen’ die je klant nodig heeft om tot een aankoop over te gaan. Dit heeft natuurlijk te maken met een vertrouwensband.  

Je droom klant via Social Media - blog- quote 1 _ TopGemerkt


Koop jij direct iets bij een andere mede-ondernemer als je deze persoon nog niet echt kent? Zeg eens eerlijk? Ik niet hoor! Ik wil deze persoon eerst een beetje beter leren kennen.

Jij kan met jouw helder boodschap er voor zorgen, zonder schreeuwerig of enorm verkoperig over te komen, dat jij de problemen van je klant gaat oplossen.

Beschrijf echt hun pijnpunten en maak jouw klant maar emotioneel. Leg ze maar uit waar het mis gaat en waar jij ze bij kan helpen.

Geloof me: het werkt! Zo voelt de klant zich begrepen, omdat jij over hun probleem praat. 

Oke, nu even een klein oefeningetje tussen door:

​Vraag

​Wat is nu het allereerste ECHTE probleem dat jou klant bij jou ervaart?

Antwoord

​Dat is dat [xx-klant], [xx-probleem] ervaart.


Oplossing

​Welke simpele eerste stap kan jij voor deze klant oplossen?


Oke tof, gelukt? Was ​dit ​lastig voor je? ​

​Daag jezelf uit op deze manier om zo je fans, je potentiële bestaande of nieuwe klant te helpen door hierover content te gaan maken.

Haal die belemmeringen weg. Zorg voor die minimale 7 contactmomenten!




Geheim #4: De basis niet op orde

Je droom klant via Social Media - blog- basis niet op orde hebben _ TopGemerkt

Ja hier wil ik eigenlijk heel kort over zijn, alleen is dit wel een zéér belangrijk punt. Bij veel ondernemers is de basis niet eens op orde.

Die zijn alleen maar bezig om de klant te bedienen maar denken niet meer na over die toekomstige nieuwe klant die ook nog op de loer kan liggen.

OPDRACHT:
Loop eens al je Social Media kanalen langs en ga deze eens grondig optimaliseren.

Lees hier: 3 tips hoe je jouw Social Media optimaliseert

Om te starten wat kan je doen?

​stap 1

Gebruik voor al je Social Media profielen zoveel mogelijk één profielfoto. Dit scherpt herkenning en vertrouwen.

​stap ​2

​ Ook via je emailuitingen of website kan je gebruik maken van een afbeelding door middel van het inzetten van je eigen avatar. (check eens: gravatar*)

​stap ​3

​Doorloop al je Social Media kanalen eens... check of alles nog klopt, of je eens iets kan aanpassen, veranderen, toevoegen of aanvullen**

* Gravatar is een afkorting voor globally recognized avatar. Het is een centraal opgeslagen gebruikers-afbeelding die vanaf verschillende websites kan worden opgeroepen.

​** Denk aan het aanvullen van websitelinkjes op Facebook, Instagram en bv. LinkedIn. Maar ook aan je social media kanalen toevoegen en je e-mailadressen controleren etc.




Geheim #5: De snelweg naar jouw droom klanten

Je droom klant via Social Media - blog- snelweg naar jouw droomklant _ TopGemerkt

Zorg dat de basis dus op orde is, dat jij op alle fronten door jouw ideale klant gevonden en gezien (opgemerkt) bent.

Ga werken om alle pijnpunten en nog de belemmerende gedachtes bij je klant weg te nemen door die problemen middels jouw content op te lossen.

Je kan dit geheel gratis doen door actief te zijn op jouw Social Media kanalen en je merk hierop te laten schitteren met de oplossingen en resultaten die jij kan bieden met je product of dienst.

Dit noemen we ook wel organische verkeer, weer even om in marketingtermen te blijven.

Natuurlijk is dit een lange termijn proces wat tijd kost. Maar wil je wat meer en sneller bereik dan kan je dit natuurlijk ook doen om af en toe eens een bericht onder de aandacht te brengen en deze online te adverteren.

Wees er van bewust dat dit niet alleen maar een promotie van een trainingen, een challenge, je workshop of wat dan ook hoeft te zijn.

Het kan met gemak eens een blog zijn of jouw gratis kennismakingsproduct die je meer onder de aandacht wilt brengen.  




Geheim #6: Focus op de belangrijkste prioriteiten

Je droom klant via Social Media - blog- focus op prioriteiten _ TopGemerkt

Heb jij ook moeite je soms echt te focussen en te concentreren? Waardoor je hiermee de belangrijke taken volledig laat liggen die er écht toe doen? Heb ik ook erg veel last van.

Ik laat me gerust snel en vaak afleiden, waardoor ik niet werk aan de prioriteiten die er echt toe doen. En dus hiermee weer geheim 1, dan werk ik niet aan mijn doel!!

St​ap 1

Bepaal je
3 aller-belangrijke doelen (per dag of per week)

​Heldere doelen maken het eenvoudiger om
de juiste keuzes te maken.

St​ap ​2

Bepaal de rangorde van deze doelen

​Welke doel heeft de meeste prioriteit en zet deze zo van 1-3 op volgorde.


St​ap ​3

Werk je
taken uit in volgorde
van je prioriteiten-rangorde.

​Bij elke taak denk je: draagt deze taak WEL of NIET bij aan mijn 'top 3-doelen'?

Even een klein voorbeeldje:
Stel je moet iemand teksten aanleveren die voor jou dit kan nakijken, zodat jij hiermee verder kan. Ik kan 2 dingen doen:

Zorgen dat die tekst af is en dat persoon X hiermee aan de slag kan. Zodat ik het sneller terug heb om mijn verdere taken met dit bestand uit te voeren. 

Maar ik kan ook zeggen, nee dat komt wel, ik vind het nu veel leuker om aan mijn website dingen aan te passen, waar je vervolgens een hele dag mee zoet kan zijn.




Geheim #7: ​Input = Output

Laatst was ik bij een Masterclass, waar ik aan tafel zat met iemand die tegen me zei:

“Maris, alles is energie (en ja dat is niet iets nieuws voor me) maar ze zei: alles wat jij positieve energie en aandacht geeft zal straks gaan stromen!”

Alles wat je aandacht geeft groeit.
Laat het positieve aandacht zijn. 

Het is echt zo belangrijk dat jij een helder doel voor ogen hebt, wat wil je bereiken en waar wil je naar toe werken?

Vergeet niet dat als jij geen prioriteiten stelt (geheim 6) dat je all-over-the-place bent, en niet bezig bent met de vraag: dient deze taak mijn (eind)doel?

Werk stap voor stap naar je doelen toe en ga ALL-IN of doe het niet.

De wijze les is echt: Wat je er insteekt is wat je er uit krijgt.


Je droom klant via Social Media - blog- quote 3 _ TopGemerkt


Je hebt kunnen lezen dat het knap lastig kan zijn om jouw ideale klant te bedienen. Maar ook dat het creëren van meer zichtbaarheid en een online business opbouwen, tijd kost!

Ben jij bereid, om samen met mij en andere ondernemers, deze geheimen te doorlopen ​en echt in de praktijk te gaan brengen?

Tenslotte draait het om: Input = Output?​

​​Sta je hiervoor open? Dan nodig ​ik je heel graag uit om eens kennis met ​mij te komen maken​ tijdens​ ​mijn Content Creatie Workshop.

​Zodat we samen kick-ass content kunnen creëren vanuit de persoon achter het bedrijf, jij dus, om zo die ideale droomklant te helpen met jouw expertise.

Meer informatie over training (en aanmelden) kun je hier vinden.


​DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Pin of Share hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Mariska Huijnen - TopGemerkt
Handtekening Mariska van TopGemerkt
>