fbpx

In 5 dagen jouw ​Instagram ​Business Proof 


​DAG 2

​Jouw bedrijfs- ​en persoonlijke branding




​Vandaag ontrafelen we het mysterie van branding, waarom niet iedere kleur bij jouw topmerk past en hoe je online consistent kan worden dankzij onder andere lettertype en logo...

We optimaliseren jouw herkenning, erkenning en last but not least het scheppen van die zo belangrijke vertrouwensband met jouw potentiële klant.

Dus aan de slag!


​Hoe gaan mensen jou ​herkennen?


​Wat is branding?

​Branding heeft veel verschillende betekenissen.


'Brand' als merk, naam, logo of slogan. 'Personal branding' is als het gaat om jezelf als individu neer te zetten. De marketingactiviteiten toepassen rondom een 'brand', dat noem je 'brand management'. [bron: Google, www.yoursite.nl -18 aug. 2016]

Kijk eens naar je eigen branding. Wie wil jij zijn? Wat wil jij uitstralen?


Probeer echt één lijn te trekken in wie jij persoonlijk of als bedrijf wilt zijn. Straal dat uit en laat het overal terug komen, zowel op je website, je blogs, je Social Media en in al je (bedrijfs)uitingen.


Je kan het Branding, Personal Branding of Social Media Branding noemen.


Want met het inzetten van jouw branding ben je dus herkenbaar. ​Je werkt aan het inzetten van je eigen consistente uitstraling. En zeker nu in deze gehaaste wereld van Social Media. 


Het is daarom echt een zeer belangrijk element om dat vertrouwen uit te stralen voor meer professionaliteit!


Wees met regelmatig online én wees consistent met je uitingen...



Consistent zijn met je kleurkeuze:

Kleur heeft een betekenis:
Wist je dat elke kleur ook daadwerkelijk een betekenis heeft en iets verteld? Welke kleur past bij jou of wat wil jij uitstralen?
 

Instagram Training - Business Proof - Kleurenbetekenissen 1 - TopGemerkt

Kies ongeveer 2 tot maximaal 4 basiskleuren om mee te werken. Om je een voorbeeld te geven is mijn basis kleur​ groen.


Daar heb ik dan soms wat meerdere groen kleurvarianten in. (zoals bijvoorbeeld nummer 2 en 3. Ik gebruik in de meeste gevallen altijd nummer ​één.


Niet dat ik 4 verschillende kleuren gebruik zoals; rood, groen, blauw en oranje. Nee, ik gebruik 2 tot 4 tinten van die ene basiskleur.  

Voorbeeld groen 1

Voorbeeld groen 1

Voorbeeld groen 1

Je kan ook nog voor kiezen ​om een andere combi kleur ernaast te zetten voor net even wat meer flair dan alles groen. ​In dit geval heb ik het over "mijn gouden randje". ​Di​t is een keuze en hoeft niet als je dit wilt.


Echter is goud een lastige kleur, dus ik vervang deze (in de meeste gevallen) tegenwoordig door een gele kleur te gebruiken. Die werkt prima op mijn eerste groene kleur voorbeeld. 

​Extra kleur die prima past

​Met goud wordt dat toch lastiger



​Als laatste kies je een kleur die een tegenpool is bijvoorbeeld van je basiskleuren. (die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel). Want? Deze kleur gebruik je als Call to Action knoppen. 


Dat zijn buttons of stukken tekst die moeten opvallen. Als ik dan ook nog een donkere groene kleur zou gebruiken, valt het niet meer op. 

​In mijn geval is een contrastkleur bv rood/rosé/fusha.


​Hoofdkleur

​Contrastkleur van groen (valt op!)


​Tool tips:


1.


​Heb je al 1 kleurcode waar je absoluut mee wil werken maar geen flauw idee wat daar nu mogelijk bij past?

Deze website genereert voor jou aanvullende kleurcodes die daar bij passen.


Je kan er ook alternatieve kleuren terugvinden voor die ene kleur.




​2.


​HEX of RGB... Heel veel online tools vragen kleuren in te voeren met 6 cijfers voorafgegaan door "#". HEX code dus.


Alleen jammer als je zelf jouw kleur hebt in RGB (Red Green Blue): 3 getallen die aangeven in welke verhouding deze kleuren er staan.

Geen nood. Op deze website kan je ze laten "omrekenen".


Consistent zijn met je ​lettertype:

Durf te kiezen voor​ één bepaald lettertype en gebruik deze consequent.


Dit schept een vertrouwensband en duidelijke eenheid in je post/feed en algehele branding.


​Zonder dat het een ratjetoe wordt aan diverse lettertypes, gro​otte en kleuren.

Instagram Training - Business Proof - Lettertypes - TopGemerkt

Hoe gebruik ik het?

Zo gebruik ik voor al mijn hoofdteksten Montserrat.


Voor mijn kopjes Playfair Display.

Voor echt eigen geschreven persoonlijke tips en teksten (zoals in mijn e-magazines of templates, verder bijna nooit) het schrijftype: Kalam.


Om sommige dingen wat meer flair te geven, gebruik ik het sierlijk en schrijfletter: Quentin. Echter gebruik ik deze alleen voor mijn werkboeken tijdens trainingen of zo af en toe op een hoofdafbeelding, maar niet op mijn website of iets in die richting. 


Maar zoals nu op deze website pagina heb ik een template gebruikt en hiervan niet alle kopjes aangepast naar bijvoorbeeld Playfair Display. Maar wel zeer consistent mijn kleuren en waar mogelijk ook dus mijn lettertypes gebruikt.


Consistent zijn met je ​​logo:

​Voor de herkenning is het goed om op je afbeeldingen/Social Media post je logo te zetten. Zeker als JIJ bijvoorbeeld echt iets hebt gemaakt, denk aan recepten of eigen gemaakt werk.


Uiteraard kan het ook door je website link er op te zetten. Zoals:
www.topgemerkt.nl in plaats van je logo of een beknopte versie hiervan.


​Onthoud wel één ding. Het logo zet je op je post voor herkenning en dient niet het item te worden van je post. Het logo ​mag niet dé volle aandacht krijgen, maar subtiel erop ​versterkt je merk en werk je aan merkherkenning.


Instagram Training - Business Proof - Logo 1 - TopGemerkt
Instagram Training - Business Proof - Logo 3 - TopGemerkt
Instagram Training - Business Proof - Logo 2 - TopGemerkt

​Hoe is het met jouw branding gesteld?

​​​To-do van
VANDAAG

​Een juiste branding kiezen
kan knap lastig zijn!


Het valt dus niet mee om je eigen stijl te kiezen, dus neem hier zeker dé tijd voor! Raffel dit niet af, het is zéér belangrijk hoe je dit (komtie weer: consistent) inzet.


Het is belangrijk dat je nadenkt over wie je bent, wat je zelf wilt uitstralen, maar net zo belangrijk hoe jij je bedrijf onder de aandacht wilt brengen!


​​Daarmee is het hebben van een persoonlijke als zakelijke branding dus van zeer groot belang!


Hierbij heb ik niet zo zeer een opdracht vandaag, maar ik noem het graag ​'Jouw ​To-Do'.


​Niks moet, alles mag! Dus doorloop alle stappen vandaag of wanneer het je uitkomt! ​




​Jouw To-Do van vandaag:

​​​​Neem vandaag de tijd om eens na te gaan of je al een goede branding hebt staan. Passen de kleuren en lettertypes bij je die je hebt gekozen?


Laat je dit ook al genoeg zien aan jouw Social Fans? Of is het nog eerder een ratjetoe aan diverse kleuren en lettertypes?


​Doorloop eens de volgende vragen voor jezelf:


Denk hierbij aan:

  • ​Ben je consequent met het gebruik van je huisstijlkleuren?
  • ​Gebruik je al dezelfde lettertypen (waar mogelijk?)
  • ​Zet je waar mogelijk al je logo of een url-link op je Social Media post?



​Wat vind je er zelf van?


​Maak ​stappen naar een 'Business Proof' ​Instagram account, waar jij jezelf laat zien op een manier die bij je past. Zo straal
je meer herkenning uit voor jouw toekomstige klanten.


​Hoe staat het met jouw branding en uitstraling? Stuur mij gerust een e-mailtje (ik lees al mijn mails zelf) als je hierover iets kwijt wilt of waar ​loop jij op dit gebied mee te strugglen?


​Succes!

Laat je mij weten hoe het gaat?


Je bent altijd vrij om mij in een Instagram bericht of Story te taggen [@topgemerkt]. Of mij een e-mail te sturen over hoe het met je gaat of als je over deze training vragen hebt. [mariska@topgemerkt.nl]


Uiteraard ben je tot niks verplicht, dus doe datgene waar je je goed bij voelt!

 

 

Handtekening Liefs Mariska _ TopGemerkt

P.S. 

​#hashtags... Ken jij ze? Waar dienen ze voor? Hoeveel zet je nu best in een bericht? Gaan ze ook in een reactie? Hebben ze nut? Juist, daar gaan we het nu net morgen over hebben... Zie ik je dan weer?

LOGO_TOPGEMERKT_Logo_fullcolor

© 2019 - TopGemerkt  |  Algemene Voorwaarden  |  Privacybeleid  |  Disclaimer

>