Haal jij al klanten uit Social Media? | Deel 2 van 3
Hoe zou het voor jou zijn als je meer klanten uit Social Media zou halen?
In deze 3-delige blogserie geef ik je meer tips en tools over:
- Hoe je voor meer herkenning en vertrouwen kunt zorgen (het opbouwen van merkherkenning).
- Daarnaast hoe jij er voor kan zorgen dat je 'gezien en gehoord' wordt (oftewel dat je 'zichtbaar bent').
- Als derde hoe jij de juiste klanten kan aantrekken op Social Media en voor jouw bedrijf. (werken aan die klantenrelatie en Social Proof status).
Vandaag starten we met deel 2 van de 3.
More...
Sharing is caring!
Om meer klanten uit Social Media te halen.. daar dien je iets voor te doen:
Het hebben van jouw
Online Uitstraling!
Laatst ontving ik een super gave e-mail die ik echt even met je wil delen:
" Hallo Mariska, Jij kent mij niet, ik ken jou wel een beetje (goed gelukt! ) Al een tijdje ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen mijn product in de markt te zetten. Er is veel te vinden, maar niet alles en iedereen spreekt mij aan.
Voor mij spring jij er tussenuit, dus ik waag het erop en stuur je nu deze mail. Ik heb je vast gevonden via de SM; als je gaat zoeken, word je vanzelf overspoeld met allerlei gratis e-books en dergelijke, daar heb je denk ik tussen gezeten. Ik ben er een aantal gaan volgen.
Jij springt eruit door je enthousiasme en door de vormgeving van posts en e-books en dergelijke. Bovendien ben jij zo ongeveer de enige waarvan ik het idee heb dat klanten zichzelf mogen blijven, en niet 'overgenomen' worden door de coach. "
Oke ten eerste even een moment van dankbaarheid. Want wat een mooie woorden. Zo zie je maar wat de kracht van Social Media kan doen en betekenen voor je bedrijf!
Ik ben hier enorm dankbaar voor, want wat zij mij vertelt is precies WAT IK WIL UITSTRALEN.
En laat nou dat precies zijn wat ik wil. Dat mensen mij gaan herkennen in mijn vormgeving en boodschap. Het klopt met wat ik wil zeggen, doen en uitstralen.
Weet je nog dat dit in het eerste deel van deze blogreeks te lezen was? Daar draaide het over herkenbaarheid waarmee je een vertrouwensband kan creëren. Bovenstaande zin doet dit bevestigen:
Jij springt eruit door je enthousiasme en door
de vormgeving van posts en e-books en dergelijke.
Lukt jou dit al?
Hiermee wil ik je vertellen dat jij hier OOK voor kan zorgen. Dat jij óók kan zeggen: IK BEN ZICHTBAAR.
Want werken 'aan je online zichtbaarheid' dat doe je ALTIJD, ELKE DAG en zolang je ondernemer bent. Je bent zichtbaar als jij werkt aan een 'consistente online uitstraling'.
Zoals ik in het eerste deel van dit artikel (lees hier deel 1 van 3) hebt verteld, is het belangrijk dat jij weet wie je bent, wat je doet en wie je hiermee helpt.
Hoe kan je er nu voor zorgen
dat jij 'zichtbaar bent'?
Dan is het een goede zaak om eerst even mijn gratis e-book: 11 eenvoudige manieren om online zichtbaar te zijn te downloaden natuurlijk ;).
Daarnaast..
... variatie aan te brengen via jouw content
Door variatie aan te brengen, maak je het voor je fans interessant, leerzaam en verrassend! Zorg voor die juiste balans. Natuurlijk stuur ik jou (als je op mijn mailinglijst staat natuurlijk) ook elke week (consequentheid) een nieuwe e-mail, maar de inhoud is wel elke keer anders.
Als jij op je Social Media elke dag één rubriek of ook wel één thema aanhaalt, bijvoorbeeld afbeeldingen van Rode Rozen (even heel rood-rood gezien :P) wordt dat saai en gaan mensen je voorbij scrollen. Als jij voor diversiteit kan zorgen, daar worden je fans blij van.
... met regelmaat aanwezig zijn op Social Media
De ene week 10 keer posten en de andere week maar 1 keer, dat raad ik je NIET AAN om te doen. Wat ik hierboven ook al zei, werken aan je online zichtbaarheid doe je altijd en elke dag. Je wilt 'zichtbaar zijn'.
Dus het aantal keer dat je zou moeten posten per week, daar ga ik je het antwoord ook niet van kunnen geven. Ik kan je wel aanraden minimaal 1 tot 3 keer per week van je te laten 'horen'. Zodat men je ook kan blijven 'zien'.
Werk hierbij aan consistentie. Maak afspraken met jezelf. Minimaal 2 keer per week of 3 keer per week, maar kom dit ook na. Dit schept OOK een vertrouwensband.
... uit te stralen wat je doet
Hier gaat het echt vaak FOUT! Als je het mij vraagt. Waarom denk je? Ik gok dat ik kan zeggen dat bij bijna elke ondernemer die ik spreek zeker 50% niet echt goed helder heeft wat hij/zij nou doet.
Maar vooral WAT DIE PERSOON voor een ANDER kan betekenen. En daar gaat het MIS! Als ik die tijdens een matchcall hun Instagram Feed doorloop en daar hun website naast zet, matcht dit 9 van de 10 keer niet met de uitingen op Social Media. (bv Instagram of Facebook).
Puur omdat ze niet weten waar je ze het over kunnen hebben. Dat het altijd makkelijker is om voor 'andere' content te maken en bedenken of omdat het gewoon ontbreekt aan onkunde of kennis.
... je fans te helpen om hun problemen op te lossen
Daarnaast is het super belangrijk dat je met jouw content, de problemen gaat oplossen van je doelgroep. Waar worstelen ze nou echt mee? WAAR kan jij ze mee helpen?
Jij hebt dé oplossing, toch?
Hierbij meteen een to-do actie voor je. Ga eens na... hoor jij vaak dezelfde vragen van je klanten terug komen? Welke vragen krijg je zoal? Schrijf deze vragen eens op. Dit is dus content. Want ja ja, content is er ALTIJD & OVERAL! Ga antwoord geven op die vragen. Help je doelgroep verder! Gratis waarde geven, kennis delen en niet meteen je product verkopen.
... via storytelling jouw fans met jou en je unieke verhaal laat kennismaken
Natuurlijk is dit eigenlijk de aller-belangrijkste!! Wij doen zaken met mensen, we zijn geen robots! Gelukkig niet Als jij opzoek bent naar een coach. Dan wil je toch ook meer OVER DIE persoon in kwestie weten?
Wie is deze persoon? Wie heeft ze al geholpen? Waarmee zoal? Als jij op een website komt en iemand roept: ik kan je coachen!
Verder zie je geen enkele foto op die website? Persoonlijk? Ik klik die website weg. Ik wil weten wie achter dat bedrijf zit en of ik er een klik mee heb ja of nee.
En stel.. die persoon is niet eens te vinden op Social Media... nou.. komt lekker professioneel over? Laat jouw fans met JOU kennis maken door deze informatie te delen op Social Media. JIJ bepaalt wat je precies wilt delen en in welke mate.
In het volgende artikel geef ik je meer tips over het krijgen en aantrekken van die klanten. Want ik geloof er in dat als jij werkt aan jouw eigen online uitstraling (merkherkenning) en het juist inzetten van je Social Media (het hebben van een plan of strategie) dat dit jou klanten oplevert...
<<< Klik hier voor deel 1 van 3
Klik hier voor deel 3 van 3 >>>
Laat je me weten als je deze tips waardevol vind? Deel gerust hieronder jouw comment of deel dit bericht via Social Media!
En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!
Sharing is Caring 🙂
Liefs, Mariska