fbpx

Help! Ik heb geen content inspiratie, wat nu? 7 bewezen methodes

Geen content inspiratie hebben, kan echt een pain in the ass zijn. Super frustrerend ook, want je zo graag van betekenis zijn voor je doelgroep. 

Tijd hebben om aan je content te zitten is vaak al een behoorlijk dilemma. Je wilt wel zichtbaar zijn en in gesprek komen met je doelgroep.

Maar als tijd niet al een issue is, weet je soms ook niet altijd waar je het dan over moet hebben om echt die verbinding te maken.

Let's dive in...

Help, Ik heb geen content inspiratie, wat nu - 7 bewezen methodes _ TopGemerkt

More...

Sharing is caring!

Geen content inspiratie, geen tijd...

Ken je dat gevoel dat je voor je scherm zit, klaar om geweldige content te creëren, maar de ideeën gewoon niet willen komen?

Je hebt een drukke agenda, zowel zakelijk als privé, en je weet hoe belangrijk het is om regelmatig waardevolle content te posten.

Maar de inspiratie lijkt ver te zoeken...

Vraag je je af of je ideeën wel boeiend genoeg zijn voor je doelgroep? Of staat je perfectionisme en faalangst je in de weg? Geen zorgen, ik begrijp je helemaal en ik heb een paar bewezen methoden die ik zelf ook gebruik, om je content inspiratie weer op gang te brengen.

Laten we erin duiken!

1. Ga terug naar de keukentafel

Wat heeft het gebrek aan inspiratie te maken met “terug naar de basis?” Als je vastloopt in het bedenken en creëren van content, voelt dat net als een tuimelaar poppetje. Je voelt je wankel, schiet met losse flodders, en weet niet waarover je moet schrijven. Je weet niet wat relevant en boeiend genoeg is voor je doelgroep.

Dan kan het goed zijn om even terug naar de keukentafel te gaan. Weet je nog waar je voor staat? Wat voor jou belangrijk is? Wie je hierbij helpt? Waarom je bent gaan ondernemen? Wat wil je uitstralen?

Als jij jezelf kritische vragen durft te stellen, geeft dat je weer focus. Je herinnert je waarvoor je onderneemt, wie je helpt met je bedrijf, waar jijzelf en je bedrijf voor staan en wat je moet doen om dit juist online uit te stralen.

 Zo kun je weer vol zelfvertrouwen je online podium pakken, laten zien wie je helpt en waar je anderen mee verder helpt.

2. Ken je doelgroep

Deze is ook zo leuk, hè? Je content schrijf je niet voor jezelf. Jammer, hè? Dat je het voor je doelgroep schrijft, wist je al. Maar als jij je ideale klant niet kent, hoe kun je dan de juiste content maken die de juiste klanten aanspreekt? Als jij niet goed weet wie je doelgroep is, blijf je ‘vage content’ maken.

Vage content die geen snaar raakt. Daarmee trek je dus weinig tot geen klanten aan. Weet dus voor wie je jouw content schrijft. Gebruik de taal van je doelgroep in je content.

Maak een document, bijvoorbeeld in Notion, en houd daar de klanttaal van jouw ideale klant bij. Hoe verwoorden zij dingen? Waar spreken ze over? Welke woorden gebruiken zij? Schrijf ze op en gebruik deze in je content.

3. Vind inspiratie in alledaagse situaties

Je hoeft niet ver te zoeken om inspiratie te vinden. Kijk gewoon om je heen en haal ideeën uit je dagelijks leven.

Dit kunnen gesprekken zijn met klanten, veelgestelde vragen, of zelfs ervaringen tijdens een wandeling.

Een van mijn favoriete manieren om inspiratie te vinden, is door simpelweg alles op te schrijven wat ik zie en hoor. Daarna zoek ik vervolgens naar een handig en eenvoudig verband met mijn bedrijf. Is een bepaalde situatie relevant waarover ik iets kan delen?

Onlangs kwam er bijvoorbeeld een interessant onderwerp op tv waar een voormalige klant zich mee bezighield. Ik stelde meteen voor dat ze dit onderwerp kon belichten en haar eigen visie en mening kon delen, waardoor ze haar expertise kon tonen.

Ook raad ik aan om in Facebookgroepen te kijken. Bekijk discussies die relevant zijn voor jouw vakgebied en let op de vragen die worden gesteld.

Wat zijn echt de pijnpunten en issues van mensen? Hoe zou jij vanuit jouw expertise deze vragen kunnen beantwoorden? Nog beter: gebruik deze vraag-inspiratie voor je eigen content.

>> Inspiratie voor content is overal en zit vaak in kleine dingen.

Geen content inspiratie? Check dit artikel met maar liefst 17 content ideeën die je zult inspireren en helpen als je inspiratieloos bent.

4. Gebruik brainstormen en mindmapping

Als je merkt dat je vastzit, probeer dan eens een brainstormsessie of mindmapping. Dit helpt enorm om alles wat je in je hoofd hebt zitten, beter te ordenen. Begin met het checken van je bedrijfspijlers. Zijn ze nog steeds relevant? Passen ze nog bij de huidige situatie? Misschien is het tijd voor een paar nieuwe pijlers.

Wanneer ik mijn klanten help bij het bedenken van hun pijlers, benadruk ik altijd dat we standaard twee pijlers hebben: je aanbod en reviews. Deze mogen niet ontbreken in je contentstrategie. Je promoot je aanbod niet alleen, je helpt mensen vooruit in hun proces. Mensen moeten weten hoe jij ze kan helpen, dat je er bent.

Daarnaast raad ik aan om maximaal drie à vier hoofdpijlers te hebben die jouw bedrijf samenvatten. Het idee van een "over mij" pijler vind ik persoonlijk niet passen.

Als hormooncoach zou je bijvoorbeeld ‘voeding’ als hoofdpijler kunnen hebben, met subpijlers zoals glutenvrij, suikervrij en lactosevrij, inclusief diverse recepten.

OPDRACHT:
>> Schrijf je pijlers in het midden van een groot apart vel. Laat je gedachten de vrije loop en noteer alles wat in je opkomt. Voor je het weet, heb je een heleboel nieuwe ideeën om mee te werken.

5. Neem afstand

Als je merkt dat de inspiratie niet stroomt en je geblokkeerd voelt, is mijn grootste les om even afstand te nemen. Laat het gewoon even los.

Je kunt proberen te forceren en te duwen, maar dat kost alleen maar meer energie, veroorzaakt frustratie en levert vaak niets op waar je echt tevreden over bent.

Ga bijvoorbeeld wandelen, zoek de natuur op, mediteer of ontspan gewoon met een kop thee en een Netflix-serie.

Soms is het nodig om even in troebel water te staan. Neem de tijd om alles weer helder te krijgen. Dit is ook een goed moment om terug te gaan naar punt 1 en 2.

Wanneer je uitzoomt uit een te diep ingezoomde situatie, krijg je weer overzicht en kan de creativiteit weer gaan stromen.

6. Organiseer je ideeën met een content kalender

Sta je in de supermarkt en krijg je ineens een briljant idee? Schrijf het dan direct op. Je kunt dit doen door jezelf een bericht te sturen via WhatsApp, het in je telefoonnotities te zetten of op een los kladje te schrijven.

Contentdatabase Notion Template _ TopGemerkt

Mijn advies is echter om het direct te plaatsen in een overzichtelijke en gestructureerde contentdatabase, zoals mijn eigen "Contentdatabase" template in Notion.

Met deze template heb je één vaste en logische plek voor al je content.

Meer info? DM mij even op INSTA en ik vertel je er meer over (mijn fancy salespagina is in de maak).

Een contentkalender helpt je om je ideeën te organiseren en geeft je een duidelijk overzicht van wat je wanneer wilt posten. Plan vooruit en zorg ervoor dat je altijd een aantal ideeën achter de hand hebt.

Dit vermindert de druk om op het laatste moment iets te moeten verzinnen. Als je eens zonder inspiratie zit, kun je direct teruggrijpen naar de "brainstorm ideeën sectie" om je ideeën te hergebruiken en te delen met je doelgroep.

7. Recycle je content

Het recyclen van je content kan je echt helpen in moeilijke tijden! Content die je bijvoorbeeld een paar weken of maanden geleden hebt gepost, kun je opnieuw gebruiken. Geef het een nieuwe visuele stijl en je bent ready to go!😊

Als je op dit moment je content verspreid hebt over verschillende apps, notities, kladjes, Word, Trello en WhatsApp, doe jezelf dan een groot plezier en gebruik mijn "Contentdatabase Notion Template". (Zie hierboven)

Hiermee creëer je één centrale en logische plek voor AL JE CONTENT. Dit geeft je meer overzicht, structuur en vooral rust. Je hoeft niet meer te zoeken naar verloren stukken content of door je Instagram Feed te scrollen op zoek naar die ene post die je opnieuw wilt gebruiken.


Geen inspiratie voor content?

Dat is helemaal niet erg. Er zijn eenvoudige manieren om dit op te lossen. Ga terug naar de basis en stel jezelf kritische vragen over je doelen en doelgroep. Ken je doelgroep goed, zodat je gerichte content kunt maken. Vind inspiratie in je dagelijkse leven en blijf altijd alert op interessante momenten en gesprekken.

>> Ontdekken hoe je weer in een creatieve flow komt? Ik vertel je er meer over tijdens mijn content masterclass: in 3 stappen van contentfrustratie naar contentcreatie. Check de eerstvolgende datum en doe gezellig mee! 

Stuur me gerust even een DM via Insta, dan stuur ik je meer info. Mijn fancy salespagina mag nog even onder de loep genomen worden.

En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!


Sharing is Caring 🙂


Liefs, Mariska



>