fbpx

7 Meest Gemaakte Fouten Met Content Marketing & Social Selling

Maak deze content marketing fouten niet zelf, want dat zou
super zonde zijn!

Geen moment twijfel mogelijk dat Content Marketing & Social Selling echt upcoming is.

Veel bedrijven zien de waarde wel in van Content Marketing, maar gebruiken ze deze nog niet op een effectieve manier.

In deze blog bespreek ik de 7 meest gemaakte content marketing fouten die je voor  jouw business moet vermijden.

7 meest gemaakte fouten met content marketing en social selling - omslag - TopGemerkt

More...

Sharing is caring!

Fout #1: Geen strategisch plan

Ja begin ‘gewoon maar’ met posten op Social Media, beter iets doen dan helemaal niks, dat is waar. Maar laat je dan geen kansen liggen als je hierachter geen heldere strategie hebt staan? 

Of je elke dag of x-aantal keer in de week moet afvragen “Ow nee, ik moet weer zichtbaar zijn en wat posten op Social Media, maar wat nu weer?”.


Wat hiervan het gevolg weer van is.. dat je uitstelgedrag gaat vertonen.

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Bedenk van te voren waar je over kan schrijven, vertellen en wat jij met een betekenis kan delen met je fans. Soms moet je er juist niet te lang over willen nadenken maar gewoon doen!
  • Actiemodus is waar ik van houd. Ga niet stilzitten, maar komt er iets in je op: post het of maak er een video over!
  • Denk er wel bij of je er een betekenis uit kan halen en je fans dus van betekenis kan zijn en ze inspireren, entertainen en een ervaring of belevenis mee kan geven met jouw content.
  • Zorg voor een duidelijke structuur in jouw business en zorg voor een duidelijke Social Media plan zodat je niet elke dag moet bedenken: Ow wat nu weer?

Fout #2: Lekker blijven uitstellen

“Implementatie Is De Sleutel Tot Succes” die heb jij zo ie zo vaker gehoord, super leuk cliché. Maar ben jij die ambitieuze ondernemer die braaf nieuwe dingen implementeert in jouw bedrijf?

Of.. val jij juist onder die 80% die totaal niet implementeert na een Webinar of training? Je weet niet waar je moet beginnen en je denkt “Goh, dit komt wel!”. Oftewel het uitstelgedrag begint en dit is super zonde!

Zeg jij eens eerlijk… jij hebt vast wel ergens een online training aangeschaft? En… ben jij direct daarna braaf gaan inloggen en heb je de cursus echt helemaal af gemaakt? Zo ja, dan ben je al 20% verder dan de ondernemers die dit totaal niet doen!

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Als je een online training of een webinar of wellicht naar een live-event gaat, geef ik eigenlijk altijd mijn klanten en fans mee: ook al weet je de helft, herhaling is altijd nodig.
  • Zorg dat je altijd tijdens of na een gebeurtenis een top 3 lijst maakt en noteer de punten die jij opnieuw of echt helemaal voor het eerst gaat toepassen. Dus mee aan de slag gaat om het te gaan implementeren!
  • Ga er voor zorgen dat je werkt aan je top 3, in het kader van focus. Ga niet alles tegelijk doen, dan krijg je weer uitstelgedrag en komt er weer niks uit je handen. We kunnen niet 10 ballen hoog houden. 
  • Kies bewust welke ballen je hoog houdt en welke je later weer oppakt.

Fout #3: Geen waardevolle of betekenisvolle content

Zoveel ondernemers zie ik maar ‘wat’ posten, zoals bij fout 1 ontbreekt het écht aan de juiste strategie hierachter. Er zit totaal geen logica in of thema’s of pijlers waar je je aan kan houden. 

Nee sommige zakelijke accounts lijken echt nog gewoon een privé account.

Het is vaak content dat totaal niet boeit, nieuw is of waar je echt iets aan hebt.

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Zoals ik ook al kort bij fout #1 heb geschreven, zorg dat je betekenisvol bent en van betekenis kan zijn!
  • Wees bewust van de betekenis die jij vanuit jouw ervaring mee kan geven in jouw content.
  • Deel jouw inzichten, jouw kennis, wat heb je uit een bepaalde ervaring geleerd die je nu voor jezelf of je bedrijf toepast?
  • Zorg voor content dat boeit, bindt en een belevenis meegeeft.

Zorg er voor dat je betekenisvol bent
& van betekenis kan zijn!


DOWNLOAD GRATIS E-BOOK!
ChatGPT's Geheim: Hoe Je Binnen Enkele Seconden Life-Changing Content Creëert! 

Laat je inspireren en boost je contentcreatie met ChatGPT!

Meet ChatGPT: met de AI-gedreven tool, wordt het een fluitje van een cent. Jouw 'Persoonlijke Business Assistant' staat 24/7 voor je klaar en helpt je in no-time bij het bedenken en maken van je content.

In dit e-book

  • De kracht van ChatGPT: hoe je binnen no-time kwalitatieve content maakt
  • Boost je contentcreatie: bespaar tijd en werk slimmer!
  • Tips en tricks om alles uit ChatGPT te halen 
  • Voorbeeld prompts die je gelijk kan gebruiken als inspiratie

Fout #4: Te veel social media kanalen gebruiken

Niet elk Social Media kanaal werkt op dezelfde manier. Wat ik zie is dat ondernemers horen “Je moet zichtbaar zijn” en hiermee dus direct ‘overal’ aanwezig willen zijn.

Maar hierdoor houdt je weinig focus en doen ze maar wat, zonder écht helder te hebben ‘wat nou precies’?.

Lees hier: 3 Tips Hoe je Jouw Social Media Profielen Het Beste Optimaliseert

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Ga je eens full focus concentreren op bijvoorbeeld echt max 2 a 3 kanalen en zet deze goed op, voordat je een volgende kanaal gaat inrichten.
  • Pak daarna steeds stapje voor stapje een ander kanaal erbij. Want je weet dat Social Media heel veel tijd kost. En die tijd kan jij ook hard gebruiken om te doen waar jij blij van wordt: je business runnen.
  • Kies je kanalen bewust uit welke je vol kan houden en welke jij echt leuk vindt. Anders houd je het niet vol en stop je er alsnog te weinig energie in.
  • Wees ook bewust wat je wel op het ene kanaal en het andere kanaal wilt laten zien en zorg voor afwisseling.

Fout #5: Schrijven van jezelf en niet vanuit de klant

Ja dit valt mij zo veel op! Ondernemers schrijven echt vanuit de ‘ik vind dat’ en ik dit en ik dat. Welnee, je schrijft echt voor en naar je klant, toch?

Ook hierbij een biografie op bijvoorbeeld Instagram lijkt soms echt een persoonlijk verhaal in plaats van wat je kan betekenen ‘voor’ de klant!

Lees hier: Je Ideale Droom Klanten Krijgen Via Sociale Media? 7 Geheimen + Stappenplan

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Welke resultaten kan jij ze bieden, denk aan de vraag “what’s in it for me” als je bij deze vraag de klant centraal zet.
  • Schrijf echt alsof je naar je beste vriendin of een bekend persoon je verhaal vertelt, dus naar de -jij bent de klant die voor me zit en ik vertel mijn verhaal aan jou-.

Fout #6: Meer korte termijn dan lange termijn denken

“Ik wil nu klanten of ik heb nu eerst klanten nodig” dat is nummer één wat ik hoor als het draait om het inzetten van Social Media. Ga je dat krijgen zonder een juiste strategie en structuur achter je bedrijf?

Soms moet je veel langer ‘zaaien’ en laat je ‘oogst’ soms nog even op zich wachten. 

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Ondernemers denken hierbij echt op een korte termijn strategie, door maar wat te doen, zonder echt na te denken over hoe een lange termijn strategie juist je business kan versterken.
  • Zorg juist in je begin fase voor de juiste structuur. Zorg dat je bedrijf als een huis staat. Die uitdrukking is er niet voor niets! 
  • Als je juiste structuur staat, heb je een stevige houvast en heb je meer ruimte om je klanten te bedienen.
  • Als je constant op de toch moet zitten, achter de feiten aanhobbelt is dat toch ook mega frustrerend?

Fout #7: Meteen willen verkopen

Stel je eens voor… je bent single en je zit in het café. Komt er ineens een man of vrouw naar je toe.

“He, wil je met mij trouwen?”

Je slaat zowat achter over van je stoel af! Holimoli… wat vraagt die mij nou?

En dit is echt wat er gebeurd op Social Media. Verkopen, verkopen en het liefst NU.

Lees hier: 7 Social Selling Tips: Wat Het Is & Hoe Het Werkt

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Nee, bouw een band op met je fans! Inspireer en entertain ze, zonder meteen verkoperig te zijn via Social Media.
  • Leer ze kennen en donders goed 🙂
  • Ga daten met je fans!

BONUS Fout #8: Niet begrijpen dat je een e-maillijst nodig hebt

Stel je nog eens voor… je kan mensen met woorden bereiken. Woorden die je inzet om er voor te zorgen dat ze actie nemen om je website te bezoeken of om je e-book te downloaden.

Prima toch?

Leuk dat ze naar je website gaan of je e-book downloaden, maar joh daarna laat ik ze vooral weer lekker gaan! Ik wil niet spammerig overkomen, ik wil niet verkoperig zijn om ze dan nog een e-mail te sturen als opvolging! Nee nee! Niks voor mij.

Helaas zie ik dit zo vaak gebeuren, dat ondernemers nog (niet) het nut zien van het hebben en verzamelen van eigen e-mailadressen op een e-maillijst.

En hiermee dus het niet hebben van een juist opvangsysteem en een doel hebben die je wilt behalen met jouw content marketing.

Lees hier: 15 redenen waarom elke ondernemer een e-maillijst nodig heeft

-  Wat ik je wel aanraadt:  -

  • Investeer vandaag nog in het juiste software programma die dit voor je kan realiseren. Hierbij 2 favoriete systemen, die partner zijn van de Engelstalige ActiveCampaign, die ik aanraad en beide hebben ze het dashboard in het Nederlands en Nederlandse support:
    >> MailBlue (NL's dashboard + support)
  • Bedenk je wat je met deze potentiële klanten kan doen die echt op jouw eigen e-maillijst staan en dus in jouw eigen beheer is i.p.v. de onafhankelijkheid van Social Media.
  • Zorg voor een zelfstandig systeem dat je kan bereiken met jouw content marketing.

Wil jij meer potentiële klanten vanuit Social Media? 

Probeer deze 7 content marketing fouten zelf niet te maken en zet ze goed in voor jouw bedrijf. Zoek de juiste Social Media kanalen waar je voor de volle 100% achter staat.

En geef juist waardevolle, maar vooral betekenisvolle content die boeit en bindt om mensen nieuwsgierig te maken naar meer!


En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!


Sharing is Caring 🙂


Liefs, Mariska




>