15 redenen waarom elke ondernemer een e-maillijst nodig heeft
Heb jij al een eigen e-maillijst? Waarmee jij jouw PARELS in eigen beheer hebt?
Inmiddels al dik een jaar geleden zat ik lekker met andere ondernemers aan tafel tijdens een gezellige businessborrel.
We dronken wat en er zei iemand tegen me: “Goh, ik zou maar een e-mail marketing systeem gaan aanschaffen als ik jou was”.
Ik dacht toen echt, waar heb je het over? “Ja het is echt handig, want zo zorg je ervoor dat je jouw fans kan ombuigen naar potentiële klanten!”.
Nog steeds had ik zoiets van:
“Waar heb je het over?”.
More...
Sharing is caring!
Tot ik op een gegeven moment bezig was om iets te maken waarbij ik echt het aller eerste probleem voor mijn klanten, mijn fans, mijn doelgroep, kon gaan oplossen. Jawel, ik dacht aan 100+ content ideeën om gratis als waarde weg te geven.
Mijn eerste opzet was hiermee ook zo gemaakt. Tja, en toen viel het euro-tje pas! Leuk z’n gaaf e-book, maar hoe kan ik dit dan het beste promoten én vooral bijhouden wie dit wil hebben of wie dit had ‘gedownload’?
Want ik bood mijn PDF-bestand met de 100+ content ideeën geheel gratis aan op mijn website.. zonder daadwerkelijk email adressen te verzamelen! Zonde!
Toen herinnerde ik mij het gesprek weer tijdens die gezellige businessborrel. Iemand had het over een e-mail marketing systeem. Meteen nam ik actie en ben ik op onderzoek uitgegaan want ik wilde er alles over weten!
In dit artikel geef ik je 15 redenen om vandaag nog te starten met het opzetten van jouw eigen marketingsysteem door middel van het verzamelen van jouw eigen fans op jouw eigen e-maillijst!
Dus let’s go….
#1 - Cruciale aanwinst voor je bedrijf
Het hebben van een e-maillijst is echt een cruciale aanwinst voor jouw bedrijf. Daarom begin ik ook echt met stipt op nummer één met deze allereerste reden! Je kan er geld mee verdienen los van alle andere dingen die je hebt staan.
#2 - Eenvoudig op te zetten
Geloof me maar als ik zeg dat het eenvoudig is om op te zetten. Je hebt software programma’s die je helpen om jouw eigen e-maillijst op te gaan bouwen.
Hieronder geef ik je graag twee opties die het opbouwen van een e-maillijst mogelijk maken. Ik werk samen met de Nederlandse partners van ActiveCampaign. Hiermee krijg je het systeem in het Nederlands i.p.v. het Engels en ook is er geheel Nederlandstalig support voor je beschikbaar:
*bevat affiliate link, maar ik wens de beste programma's en minder keuzestress voor jou als ondernemer.
#3 - Laat het een systeem voor je worden
Het allerbelangrijkste is, dat dit als een echt systeem voor je moet dienen en gaat werken in de toekomst. Eigenlijk zou je iedereen die je spreekt of een keer mee hebt gewerkt in dit CRS systeem moeten invoeren.
Het is een systeem waarbij jij alles in kan bijhouden. Dus je zou eigenlijk elk contact die je kent die met jouw business te maken heeft gehad of nog gaat hebben in dat systeem moeten neerzetten.
#4 - Niet spammerig, maar van betekenis zijn
Ja ik hoor het je denken, wat moet ik nou met een e-maillijst, mailinglijst of soms wel nieuwsbrief genoemd? Dat voelt voor mij echt ‘Whayyyy to Spammy’! Maar is dat ook zo?
Wel als je er misbruik van gaat maken. En als je elke dag een e-mail verstuurd met waardeloze en nutteloze informatie. Neeee! Maak er echt goed gebruik van.
Bedenk van te voren ook altijd: Hoe zou ik dit vinden? Hoe zou ik deze e-mail vinden om te lezen? Zou iemand het vervelend vinden om deze e-mail nu al te ontvangen? Verplaats je even in de schoenen van je klant.
Zorg ervoor dat je van betekenis kan zijn. Stuur een e-mail met een boodschap om iemand te informeren, te entertainen of juist om iemand te inspireren. Bedenk je ook eens hoe vaak je iets wenst te versturen. Is dat elke week of één keer per maand?
Als je iets stuurt, doe het dan goed! Verstuur echt een e-mail waar je van betekenis kan zijn.
Dus als jij succesvol wilt worden met jouw business, raad ik je aan alle vooroordelen over een e-mailsysteem of het idee dat je dan aan het spammen of verkoperig bent, geheel los te laten.
Ga echt gebruik maken van een e-maillijst en weet dat e-mailmarketing echt voor jouw bedrijf zal gaan werken! Hoe eerder je begint, hoe beter!
Lees hier: 7 Social Selling Tips: Wat Het Is & Hoe Het Werkt
#5 - Je fans opvolgen
Zoals bij mij boven in het eerste deel van dit artikel, had ik dus mijn e-book af. En toen? Ze konden het dus geheel gratis op mijn website vinden door op een button te klikken, met een desbetreffende link, waar op stond: << Open hier >>. Ze klikte op die button en in een ander tabblad opende geheel gratis mijn PDF-bestand. Dat was het.
Tja, zonde want als ik al die mensen nou eens kon monitoren? Kon zien wie hier interesse in had? Dat ik een naam en e-mailadres had van deze personen, dan was mijn lijst inmiddels al aardig gevuld kunnen zijn.
Maar ook hoe leuk had het geweest als ik ze een e-mail kon sturen met:
Ja! Het downloaden is gelukt en super bedankt voor het vertrouwen in mij!
Het is daarom super handig en fijn als je meteen een extra e-mail kan sturen om je fans op te volgen met een bedankt e-mail. Of om dus een paar extra e-mails als opvolging aan jouw ene product of download toe te sturen om deze persoon in kwestie nog verder te helpen!
Doordat jij werkt aan het verzamelen van jouw e-maillijst kan jij op een zeer eenvoudige manier je fans opvolgen en meer e-mail toesturen.
#6 - Niet afhankelijk van alleen Social Media
Ja heel leuk allemaal dat Social Media en ja het is eigenlijk ook deels wel onmisbaar als je jouw bedrijf wilt laten groeien. Maar toch ben jij hiermee afhankelijk van de Social Media kanalen en haar eigen algoritmes.
Je hebt hier zelf totaal géén invloed op. Je bent er niet de eigenaar van en hiermee kan Facebook of Instagram of LinkedIn morgen wel ineens totaal niet meer bestaan.
Oke, een kleine kans, maar stel je voor: Je hebt een business opgebouwd met alleen Facebook. Je fans zitten daar, je hebt aardig wat volgers en hieruit haal jij jouw klanten. En ineens is Facebook weg, HELLUP! Wat nu? Dag business, dag klanten, Bye bye en farewell! Shit, wat nu?
Juist daarvoor wil je niet afhankelijk zijn van alleen die Social Media kanalen.
Lees hier: 3 tips hoe jij jouw Social Media profielen het beste optimaliseert
#7 - Minder concurrentie
Hoe vaak scrol jij over je Facebook tijdlijn of je Instagram feed? Hoeveel post, afbeeldingen en video’s kom je dan wel niet tegen? Super veel kan ik je vertellen. Want er worden per dag 27.000.000 berichten gedeeld op Social Media (Video, audio, afbeeldingen etc)! Is dat niet een beetje ‘heeeel’ veel?
Hoe veel e-mails ontvang jij per dag? Vast niet 100-den afbeeldingen die je de hele dag op Social Media voorbij ziet komen? Zeg 10, 20? Of zeg 30 e-mails per dag? Dat klinkt ook nog steeds heel veel. Maar dit is al duidelijk minder concurrentie dan op Social Media.
Tevens… blijft de e-mail in de e-mailbox staan. Als je je zelf als voorbeeld neemt, je leest ze vast niet allemaal. Maar jij bent wel degene die actie moet doen om deze te openen, te lezen of te verwijderen.
Stel je wilt nog een e-mail lezen, kan je dit ook nog op een ander tijdstip doen. Zo kan jouw e-mail nog steeds gelezen worden, ook al is het een paar dagen later.
DOWNLOAD GRATIS E-BOOK!
ChatGPT's Geheim: Hoe Je Binnen Enkele Seconden Life-Changing Content Creëert!
Laat je inspireren en boost je contentcreatie met ChatGPT!
Meet ChatGPT: met de AI-gedreven tool, wordt het een fluitje van een cent. Jouw 'Persoonlijke Business Assistant' staat 24/7 voor je klaar en helpt je in no-time bij het bedenken en maken van je content.
In dit e-book
- De kracht van ChatGPT: hoe je binnen no-time kwalitatieve content maakt
- Boost je contentcreatie: bespaar tijd en werk slimmer!
- Tips en tricks om alles uit ChatGPT te halen
- Voorbeeld prompts die je gelijk kan gebruiken als inspiratie
#8 - Eigen controle hebben
Je wilt echt je eigen baas zijn en dus niet (alleen) afhankelijk willen zijn van bepaalde kanalen. Wat ik al eerder schreef bij punt 5 is dat jij niet de baas bent van Social Media kanalen bijvoorbeeld.
Die bazen kunnen elke dag hun regels en zo weer het algoritme aanpassen. Daar zit jij helemaal niet op te wachten.
Met het verzamelen van jouw eigen lijst ben jij echt in het bezit van iemand zijn of haar e-mailadres. Uiteraard is hier wel een privacybeleid voor en respecteer wel iemand zijn of haar privégegevens! Ga hier zorgvuldig mee om.
Lees hier: 7 Social Media Fouten Die Je Als Ondernemer Moet Vermijden
#9 - Je werkt aan een klantenbinding
Je werkt echt aan een klantenrelatie met jouw fans. Jouw fans hebben al eens iets bij je aangeschaft of een gratis e-book gedownload. Dus om dan verbinding te maken is al een stuk makkelijker.
Dit uiteraard omdat je fans je al een klein beetje kennen. Daarmee is het een stuk makkelijker om gerichtere e-mails naar ze toe te sturen omdat ze al meer interesse hebben in je dienst of product.
#10 - Je kan het automatiseren
Het voordeel van het hebben van een e-maillijst is dat je alles vooraf kan inplannen. Dus letterlijk je kan jouw e-mails voor je laten werken. Je kan jouw e-mails automatiseren.
Je kan dus letterlijk het systeem de opdracht geven een bepaalde e-mail namens jou te versturen ook al ben je zelf niet aanwezig op dat moment.
Kortom, je wilt niet dat je zelf je e-mail als concept zou moeten opslaan om het op jouw gewenste moment ‘te versturen’. Want dat wil je niet.
Dus het automatiseren is echt zo fijn.. want lees het volgende punt…>
#11 - Het bespaart je tijd
Het bespaart je dus enorm veel tijd! In het begin zal je goed moeten nadenken over een lopende structuur of een goede strategie. Maar als je dit hebt, bouw je zo jouw eigen automatisering (zoals dat dus heet) en hiermee worden er automatisch e-mails verstuurd zonder dat JIJ daarbij aanwezig hoeft te zijn.
Je zorgt er wel voor dat je in contact blijft met jouw fans die jouw potentiële klanten kunnen gaan worden! Whow, hoe vet?
#12 - Sales
En… dat niet alleen! Waar dient onder andere ook het hebben van een e-maillijst voor? Juist, voor sales, verkopen, conversies en ga zo maar door.
Doordat jij jouw fans kan opvolgen met e-mails kan dit zeker lijden naar een conversie, dus in Jip en Janneke taal vertaald: een verkoop genereren.
Dan hoor ik je weer denken: Ja maar, is dat niet te verkoperig zijn? Sales sales sales, pff ik hou er niet van. Nee je gaat ook niet alleen maar verkopen. Je gaat waarde leveren, lees: veel waarde leveren, of beter in mijn termen te blijven: Zorg dat je betekenisvol bent en van betekenis kan zijn!
Stuur interessante e-mails tussendoor om ze nog meer waarde te leveren. Zonder alleen maar te verkopen. Bouw juist een goede connectie met ze op: dan volgen er absoluut sales! Daar ben ik van overtuigd!
#13 - Het vermijden van SEO-uitdagingen
Ja het is altijd een hele uitdaging, SEO, Search Engine Optimalisation, ook wel genoemd. Dit is namelijk een constant lopende strijd van het beheren van nieuwe algoritmes en zeker als het gaat om onze grote vriend Google.
Zo hoog mogelijk scoren in Google dat is al een uitdaging op zich. Bij het versturen van e-mails vermijdt je dit allemaal. Het gaat eerder om het proces van het hebben van de gunfactor en de bereidheid tot het openen van e-mails als jij deze verstuurd.
#14 - Je boost je blog
Je kan van betekenis zijn als je tussendoor e-mails verstuurd met jouw recente blogartikelen. Je geeft op deze manier antwoorden op vragen, je deelt kennis en ervaringen waar jouw fans zich in kunnen herkennen.
Je boost op deze manier extra jouw blogs door ze met regelmaat te versturen naar je mailinglijst. Zorg ervoor dat je de e-mail stuurt als trigger en dat ze de rest van je blog in zijn geheel op je website kunnen bekijken en lezen.
Lees hier: Zakelijk Bloggen? 9 Tips om meer omzet via blogs te krijgen
Lees hier: Zakelijk vloggen? 9 Tips om meer omzet via vlogs te krijgen
#15 - Betrokkenheid
Een andere reden waarom je vandaag nog een e-maillijst zou moeten bouwen is dat het echt persoonlijk en privé is. Zo creëer je engagement, oftewel betrokkenheid bij jouw e-maillijstabonnees want het is echt één op één en zo zul je ook een beter bereik hebben. Je kan op deze manier echt werken aan een zeer goede vertrouwensband.
Dit was voor nu de laatste reden en ik hoop dat ik je zo op deze manier overtuigd hebt om echt zo snel mogelijk te starten met het verzamelen van jouw eerste potentiële klanten.
START VANDAAG NOG:
Je kan hieronder meer informatie vinden over twee software systemen die het je mogelijk maken om een e-maillijst te starten. Start vandaag nog met jouw 14 dagen gratis!
*bevat affiliate link, maar ik wens de beste programma's en minder keuzestress voor jou als ondernemer.
Oke, ik heb nog één vraag voor je: Wanneer ga je jouw account openen?
En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!
Sharing is Caring 🙂
Liefs, Mariska