fbpx

De betekenis achter TopGemerkt

Wat betekent TopGemerkt eigenlijk?

Bij het horen van mijn bedrijfsnaam.. heb jij meteen door wat het inhoudt of betekend?

Zo wil ik je graag in dit artikel de betekenis achter TopGemerkt vertellen. 

Want hier zit absoluut een betekenis achter! Lees snel verder..

De betekenis van TopGemerkt - omslag - TopGemerkt

More...

Maar voor ik het over TopGemerkt ga hebben...

Wat is jouw verhaal en wat is jouw missie, oftewel jouw waarom? Je 'why' wat Simon Synek ook altijd zegt?

Waarom doe je wat je doet? Heb jij een betekenis achter je naam of bedrijfsnaam?

Sharing is caring!

Ondernemersverhaal Mariska

Wil je meer over mij, Mariska, weten? Hoe en waarom ik begonnen ben met het ondernemen? Lees dan hier mijn eigen ondernemersreis.


Begonnen als...

Toen ik net startte als ondernemer, begon ik mijn bedrijf als Virtual Assistant (VA).

Hier hielp ik vooral ondernemers met het inzetten van onder andere Social Media en Business Management/Marketing.

Ik merkte dat ik dit heel leuk vond, maar er miste toch iets in mijn business. Ik kon mijn vingers er niet opleggen, dus ging ik op onderzoek uit.


Online ondernemen fascineert me...

De betekenis van TopGemerkt - online ondernemen - TopGemerkt

Zo ben ik (en zeg eerlijk, hoogstwaarschijnlijk niet de enige), kennis gaan vergaren bij diverse reeds bekende ondernemers.

Zodat ik mijn eigen kennis kan opkrikken en toepassen in mijn eigen bedrijf. 

Zo doende voelde ik dat ik geen VA wilde zijn. Dit was zeker niet raar, want toen ik destijds begon, riep ik al tegen mijn businessbuddy:

'Ik wil geen Virtual Assistant in mijn bedrijfsnaam. Alhoewel ik er nu wel mee start, gaat dat heel snel een andere wending krijgen'.

En dat is gebeurd. Ik wil andere ondernemers niet als Assistant ondersteunen. Even ter verduidelijking, ik ben erg blij dat er VA's bestaan. 


Mijn doelgroep...

Ten eerste, omdat ik deze groep ondernemers zeer graag als mijn doelgroep heb. Natuurlijk vanwege het feit dat ik zelf een VA ben geweest en snap wat ze doormaken.

Ik merkte dat ik niet op zoek wilde naar klanten, waar ik dus taken uit handen kon nemen. Ik voelde dat ik meer wilde doen met mijn kennis. En daar heb ik voor gekozen. Gelukkig doet iedereen waar hij of zij goed in is.


Brainstormen...

Zodoende ben ik flink gaan brainstormen, brainstormen en brainstormen.

Uiteindelijk is hier TopGemerkt mee ontstaan.

Om je heen wordt je letterlijk gebombardeerd met het feit dat je 'online zichtbaar moet zijn'.

Ja dat snap ik en jij inmiddels ook wel, gok ik zo! Je wordt bekogeld met de woorden: online zichtbaarheid.

Dus ik verander het al in: zichtbaar zijn, zichtbaar worden, zichtbaar blijven. En eigenlijk gewoon: 'Opgemerkt zijn'.

Allemaal eenvoudig gezegd, maar wel in de vorm van: "wees (zichtbaar zoals) jezelf, toon jezelf zoals je echt bent."


Een logo met een betekenis...

Het was een flinke uitdaging om het logo hierop aan te passen.

Ik vind het altijd leuk om tijdens mijn trainingen of workshops te vragen waar zij aan denken als ze mijn logo of de naam zien/horen. Dan hoor ik zeer diverse en verschillende antwoorden.

Maar het leuke ervan vind ik dan HOE mensen denken. Wat zij zien in het woord als logo. 

Ik wilde in het logo echt zoveel mogelijk de betekenis weergeven. En als je dit mij vraagt, is dit absoluut gelukt. 😉


Hier een beeld van wat het logo als de naam allemaal verteld:
Zie jij de woorden al die in TopGemerkt zitten?


TOP

OPGEMERKT

GEMERKT

MERK



ALGEMEEN:
Het gaat er over dat jij met jouw 'top merk
(online) opgemerkt en gemerkt wordt'.

TOP:
Transparant, Open & Persoonlijk.

OPGEMERKT:
Het woord begint waar het vinkje in de letter O zit, van TOP.

GEMERKT:

Die staat onder TOP in het logo.

MERK:
Dit is de nadruk met een het gouden vinkje EN het woord
merk, als een soort stempeltje en dus ook wel 'gemerkt'.



Waar staat TOP voor?

Waar staan de 3 grote letters TOP nou voor?



T = TRANSPARANT


Als ik aan het woord transparant denkt, denk ik aan doorzichtig en doorschijnend.

Ook wel aan een spiegel die jou als in een weerkaatsing laat zien.

Daar zie je jouw eigen ik in.

Jezelf kwetsbaar opstellen.

Jouw uniciteit is jouw grootste troef. In het Engels hebben ze daar een geweldige term voor: Unique Selling Point (USP). Hou die bij iedere communicatie in je achterhoofd.

Jij bent en hebt wat zij nodig hebben.


O = OPEN


Openheid is deels ook wel vergelijkbaar met transparant zijn, maar in deze fase doel ik toch meer op directheid, eerlijkheid, durven en geven. Het durven openstellen voor je fans.

Wees open over wie je bent, waar je voor staat, waar je mensen mee helpt. En ook waar je ze niet mee kan helpen, of wie beter niet bij je hoeft langs te komen.

Deel daarbij ook je frustraties, je falen. Het zorgt ervoor dat jouw klanten zich meteen gaan identificeren met jou en beter open staan voor jouw verhaal.


P = PERSOONLIJK


Dit klinkt simpel toch? Echt zijn zoals je bent, geen maskers of gekke fratsen. 

Deel je persoonlijk verhaal. 

We doen zaken met mensen en wij zijn geen robots of computerschermen. 

Nee, je bent een uniek mens, met al je goede en minder goede eigenschappen, met al je successen, je zoektocht en falen. 

Vergeet de massa. Jij laat jouw bedrijf zien vanuit jouw drive, jouw energie en jouw bezieling.

Net dat hebben jouw klanten nodig om te kiezen voor jou.

Om jouw verhaal. Vergeet niet: mensen kopen van mensen, niet
van machines.



Waar staan 'Opgemerkt
en Gemerkt' voor?

Ik kan dit verhaal heel kort of uitgebreid vertellen. Maar laat ik je eerst eens in dit artikel de korte versie van mijn verhaal vertellen. Wil je de uitgebreide versie lezen? Dat kan hier: ondernemersverhaal Mariska.

Ik ben vroeger erg gepest en mede door dit voelde ik me eenzaam, voelde ik mij niet 'gezien en niet gehoord'.

Ik voelde me altijd het buitenbeetje en nooit echt geaccepteerd in een groep mensen. Niet omdat ik niet spontaan was, maar ik was blijkbaar anders. Ik snapte het maar niet.

Nu weet ik dat dit deels ook te maken heeft omdat ik met HSP te maken heb. (hooggevoeligheid) en daardoor voel ik de omgeving veel intenser aan dan anderen.


Gepest geweest en voelde mij niet mezelf...

Vroeger ben ik enorm gepest geweest. Het gepest trok ik me erg aan en ik voelde me zo in het nauw gedreven en totaal niet meer de Mariska die ik was.

Ik kon mezelf niet uiten zoals ik was, ik kon mezelf niet zijn bij andere, want ik voelde me altijd op mijn tenen lopen. 

Ik voelde altijd een raar onderbuikgevoel. Hierdoor heb ik mezelf heel lang weggecijferd. Ik deed er niet toe, ik was maar iemand en niet iemand speciaal. 

Althans zo dacht ik. Ik durfde mezelf niet 'zichtbaar' te maken in het bijzijn van mensen of dus op school.

Het was dus echt een pokerface opzetten, ook wel 'overleven' te noemen. Ik was niet mezelf, ik deed me voor als iemand anders.

Ik stelde me uiteindelijk toch wat meer extrovert op, om zo maar de aandacht te krijgen. Erbij te horen, gezien en gehoord te worden.

Maar is dit nodig denk je? 

Nee! Natuurlijk niet!

Maar ja, dat besef had ik toen nog niet! Na wat jaren die voorbij vlogen, belande ik in een goede depressie en burn-out als gevolg.


Ik trok het niet meer. Ik was er een beetje klaar mee en mijn hele lijf was uitgeput. Sombere tijden toen natuurlijk maar nu zie ik het als de beste periode in mijn leven.

In die periode heb ik weer geleerd om van mezelf te houden, weten dat ik goed ben zoals ik ben. Dat ik gezien en gehoord mag worden als DE persoon die IK ben.

Zonder maskers, zonder gekke fratsen. Gewoon mezelf zijn. 


Als je op alleen woont, ben je ook goed op jezelf aangewezen. Zo ontwikkelde ik steeds meer de ware Mariska. Ineens veel rustiger, kalmer en echt voor het eerst voel ik mij mezelf.

Kan dit gevoel niet omschrijven. Maar ik voel me veel rustiger, meer tot mezelf en mijn eigen kern.


Tot mijn missie mogen maken...

En dit is wat ik mijn missie heb gemaakt.

Dit laat ik samen met TopGemerkt zien. Wees Transparant, Open en Persoonlijk zonder maskers en gekke fratsen.

Echt jezelf zijn en staan voor wie JIJ wilt staan en dit online uitstralen.


Oftewel:

Opgemerkt zijn =
Gezien worden, gezien zijn en hiermee jezelf kwetsbaar
 en transparant opstellen, zichtbaar (durven te) zijn.

Gemerkt voelen =
Gehoord worden met je merk, gehoord, open en persoonlijk zijn.
Goed gemerkt is ook wel het uitstralen van jouw branding,
jouw consistente uitstraling en niets minder dan met JOUW MERK!




Werken aan jouw top merk
die gezien en gehoord mag worden!


Het is net als een stempel die je overal wilt achterlaten.


En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!


Sharing is Caring 🙂


Liefs, Mariska



just write movie.
>