17 Content Ideeën Om Nooit Meer Inspiratieloos Te Zijn
More...
Sharing is caring!
Je moet zichtbaar zijn!
Een nieuwe dag is aangebroken. Je weet dat je om je bedrijf “in the picture” te zetten en te houden, je zichtbaar moet én wilt zijn.
Je weet dat je 'weer' iets moet posten op Social Media.
Maar jeetje mina, wat kost Social Media veel tijd! En als die dag is aangebroken, heb je dan wel inspiratie?
Hoor je daarnaast ook veel mensen om je heen roepen:
Herken je dit en ervaar jij dat ook zo? Weet in ieder geval dat je niet de enige bent!
Er zijn zoveel ondernemers die worstelen en stoeien om hun Social Media kanalen te voorzien van geweldige content.
Maar wat is dat eigenlijk, kick-ass content?
Wat ik versta onder kick-ass content en tips!
Met content kan jij jouw boodschap via een communicatiemiddel verspreiden. Dit kan een afbeelding, artikelen, een video, podcast of bijvoorbeeld een infographic zijn.
Je kan jouw verhaal delen maar ook expertisekennis overdragen door middel van die communicatiemiddelen. Zorg voor een mix op Social Media, want niet elke Social Media kanaal is hetzelfde.
Je hebt op al die verschillende kanalen andere soorten fans die je op elk van hun eigen levensstijlen en voorkeuren zal aanspreken.
Zo heb je bijvoorbeeld hele visuele mensen (zoals ik!) die heel graag afbeeldingen of video's zien. Zo kan je bij een stukje tekst een versterking zien of voelen. Andere mensen vinden het bijvoorbeeld weer erg fijn om een combinatie van audio en video te hebben.
Dus om iedereen een beetje tegemoet te komen, is het het beste om je content te mixen!
Mix it up!
Ook hierbij geldt de 80/20% regel. Voor 80% geef je waarde en ben je van betekenis voor anderen. Je helpt ze om hun problemen stap voor stap op te lossen. 20% gebruik je voor het promoten van je bedrijf, je producten en of diensten. Zoek hier een middenweg in.
Geloof me, het is echt helemaal prima om je bedrijf zo af en toe eens te promoten. Sommige ondernemers zijn bang om hun persoonlijk verhaal te delen, want ook hier weer: zit men wel op dat (persoonlijk) verhaal te wachten?
Vaak ben je dan bang om volgers te verliezen, maar niets is minder waar. En geloof me... als je fans verliest wanneer je je bedrijf/product/dienst promoot, is dat alleen maar een goede zaak. Want, zeg eerlijk: je wilt toch met die ene klant werken die gemotiveerd is, die er echt voor wil gaan?
Als ze niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst of jou als mens dan ben je beter af zonder. Dit maakt ruimte voor mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt en waar je mee bezig bent. Social Media leent zich perfect als hulpmiddel om een community op te bouwen voor jou en je bedrijf.
Het hoeft echt allemaal niet te ingewikkeld te zijn. Het zal je verbazen hoeveel content JIJ kan delen, schrijven en vertellen aan jouw fans!
Zorg ervoor dat je met jouw content jouw fans een leercurve meegeeft. Dus iets waar ze wat aan hebben en waar ze van leren. Een voorbeeld van goede content is bijvoorbeeld een blog schrijven met genoeg 'leermomenten erin' verwerkt. Dat doe ik ook regelmatig.
Wil jij nog meer eenvoudige manieren die je helpen om je zichtbaarheid te vergroten? Download dan gratis mijn e-book:
Ervaar jij óók contentstress?
Ja? Hoe zou jij het vinden als je Social Media jou (meer) klanten gaat opleveren?
Keertje sparren over jouw
situatie en groeiambities?
Plan je vrijblijvende matchcall
Wil je weten of ik de juiste persoon ben om je verder te helpen? Plan dan vrijblijvend je gratis matchcall in (per Zoom). Je zit nergens aan vast.
Tijdens de matchcall
- Leren we elkaar beter kennen
- Duiken we in jouw situatie, doelstellingen en groeiambitie
- Bespreken we waar jij tegenaan loopt met je bedrijf
- Bespreken we waar verbeterpunten voor je liggen
- Geef ik je 2 concrete tips om direct door te pakken
We kijken dus of er een klik is en of we samen een TOP-TEAM zijn.
Het kan best zijn dat ik niet de juiste persoon ben om je verder te helpen, dan verwijs ik je graag naar een ander die dat wél kan -- eerlijk is eerlijk: mijn coachtrajecten zijn niet voor iedereen 😉
- 100% vrijblijvend én geheel gratis
- Het kost je slechts 30 minuten van je tijd, maar in return een hoop inzichten
- Makkelijk, snel en volledig online per Zoom


Bedenk van te voren wat jij met die ene blog of bijvoorbeeld je Social Media post wilt bereiken en neerzetten. Je hebt meerdere ingrediënten of doelen om aan je content mee te geven.
Denk daarbij aan:
Wat ik altijd zeg is het volgende:
-> zorg ervoor dat je de mensen
bindt.
Ga eerst zorgen voor een vertrouwensband, zodat je fans bij wijze van spreken aan je voeten liggen om meer van je te willen horen en zien. Bindt ze aan je bedrijf en aan jou als persoon.
Dan gaan we verder met het volgende:
Binden + Boeien
Het is best een uitdaging om altijd maar in je achterhoofd te houden:
STOP!
Stop die gedachtes alsjeblieft! Ga doen, doen en doen! Als je niet probeert, als je niet gaat doen, als je niet in actie komt, kan je sowieso niet BINDEN en al helemaal niet BOEIEN.
Ga aan de slag met jouw content. Zie het als een spel. Kijk naar wat werkt en kijk waar je kan verbeteren. Zo leer je veel meer dan helemaal niks doen.
Binden + Boeien + Belevenis
Geef ze een beleving, een belevenis. iets wat ze kunnen en blijven onthouden. Dat is wat je wilt, dat men je ziet en hoort.
Dat mensen over je gaan praten! Positief of minder positief. Dat laatste, dat is een verhaal voor een andere keer, maar laat van je horen!
Het is niet zo gek dat ik vaak de vraag krijg: wat post ik nu zoal op Social Media? Het kan namelijk zo overweldigend zijn en lijken al je hier voor het eerst mee start.
Vandaar dat ik een artikel heb geschreven om je op weg te helpen.
Ik geef je nu 17 content ideeën die jij DIRECT kunt gebruiken met praktische voorbeelden.
Maar, wil je veel meer ideeën? Dan heb ik dé oplossing voor jou, namelijk mijn inspirerende E-magazine met maar liefst meer dan 100 content ideevormen voor jouw Facebook & Instagram! Maar ook als extra bonus een DIY Stappenplan om je eigen content planner te schetsen. Daarnaast ook een 31-daagse gevulde content kalender.
Ok. Genoeg gepraat. Tijd voor actie! Hier zijn de content ideeën.
Content Idee #1
Tips & Tricks delen
Hoe leuk is het om tips te delen die voor jou wellicht al normaal zijn, maar voor een ander een eyeopener? Weet je dat de kracht van reclame herhaling is?
En dat dit altijd zo zal blijven? Mensen vergeten snel weer dingen en daarbij is het fijn als jij voor die herhaling kan zorgen. Zo blijft de informatie ook beter bij ze hangen en krijg je opmerkingen als: oh ja, dat is waar ook, goed dat je me weer eens herinnert.
Deel gave tips, zodat je kan werken aan je expertisestatus.
Denk eens aan: tip van de dag, tip van de week of tip van de maand.
Paar eigen voorbeelden:
Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken.
Content Idee #2
Kennis delen door middel van bloggen
Bloggen is veruit één van de beste tools die je kunt gebruiken voor je marketing. Vooral omdat het gratis is! Natuurlijk kost het wel veel tijd om een blog:
Door een goede blog te schrijven, open je letterlijk een eindeloze hoeveelheid kansen voor je bedrijf. Het is dé manier om met jouw doelgroep te communiceren, te praten en interactie op te zoeken.
Iedere ondernemer doet het op zijn of haar manier. En veel ondernemers zetten hun blogs niet helemaal goed in. Pas er voor op, dat jij hetzelfde niet gaat doen!
Want hier kan JIJ VERSCHIL in maken! Veel blogs gaan over de persoon zelf (daar is niks mis mee om dit zo af en toe te doen, want we willen nou eenmaal dé persoon achter het bedrijf leren kennen, maar zoek hierin een mix! Of maak een twist van het privé naar het zakelijk aspect), over hun producten of hun functies en welk element missen we hier?
Juist, dat het draait over en om de lezer, jouw (potentiële) klant. Dus je vind maar zelden blogs die écht diepgang hebben. Waar je juist wat dieper op de inhoud van je bedrijf/dienst of product gaat.
En die dus de lezer HELPT. Ik had het hiervoor al over dat je met je blogs toch altijd in je achterhoofd houdt dat je de lezer een 'leercurve of leermoment' mee geeft.
Hierbij kan je perfect het 'Binden + Boeien + Beleving' verhaal in je achterhoofd houden.
Alleen bloggen om je verhaal en expertise te delen met anderen is het niet alleen, er zijn nog meer voordelen:
Blog jij al? Deze twee artikelen ga je vast leuk vinden!
Content Idee #3
Inspirerende (eigen) quotes
Ik ben fan van quotes! Ze doen wat met je of totaal niet. Het voordeel van quotes vind ik dat ze zo lekker weglezen. Het geeft je een boost en het nodigt op een laagdrempelige manier uit om die persoon sneller een like te geven op bijvoorbeeld Instagram.
Je kan hiervoor op zoek gaan naar quotes via Google of Pinterest. Vergeet dan niet de naam van die persoon op je quote post te vermelden.
Maar hoe tof is het als je 'eigen' quotes kunt maken? Dat jij staat voor iets en dat je dit gaat waarmaken met je quotes (of stellingen). Wat ik al eerder zei, niet iedereen hoeft jouw fan te zijn, niet iedereen is jouw klant. En weet je nog: maar goed ook! Het creëren van 'haters or lovers' is wat je wilt.
Mensen die het niks vinden wat je doet, maar ook mensen die het geweldig vinden wat je doet en wat je neerzet.
Een paar tips om woorden als deze te verwerken in je eigen stellingen/quotes om dus voor die hater/lovers situaties te zorgen.
Paar eigen voorbeelden:
Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken.
Content Idee #4
Facebook lives / video's
Persoonlijk vind ik Facebook een geweldig platform voor video's, vanwege de mogelijkheid om Facebook LIVE in te zetten.
Je kan live gaan op je eigen zakelijke Facebook pagina of in je groepen. Mensen krijgen een melding dat je live bent en kunnen gemakkelijk aansluiten.
Daarnaast kunnen ze altijd je video terugkijken als ze over de newsfeed scrollen. Natuurlijk kan je ook live via Instagram Stories en vervolgens opslaan op je eigen IGTV. Dit werkt ook prima, maar toch vind ik het live gaan op Facebook net iets gemakkelijker.
Video marketing is hot! En ik ga je vertellen dat dit alleen nog maar populairder wordt. Het is wel even een dingetje, of niet dan? Een stapje verder oftewel 'next level'? Zou je denken?
Nee hoor, het is een kwestie van uit je comfortzone stappen en gewoon gaan: DOEN!
Je kan ook zelf video's gaan maken. Denk aan het opnemen van een vlog, een rondleiding door je werkruimte of video's om je expertisekennis te delen.
Content Idee #5
Review(s) delen
Vraag je klanten regelmatig om een referentie voor je te schrijven na een kennismakingsgesprek, strategiesessie, workshop of een training.
Vraag ze dit bijvoorbeeld meteen te doen vanuit hun eigen naam op jouw Facebookpagina. Zo werk je echt aan je Social Proof status. En het is toch ook fijn voor je eigen Social Boost?
Zo kun je deze reviews ook weer gebruiken voor op je website. Bijvoorbeeld op je salespagina of op je homepage.
Je weet hoe fijn het is als je een goede referentie krijgt, dus ik raad je aan om ook eens in je omgeving te kijken of je andere ondernemers kan helpen en hem of haar een review te geven op hun Facebook pagina (of ander kanaal).
Als je bijvoorbeeld met iemand hebt samengewerkt en dit dus vergeten was te doen.
Het is goed om deze referenties te verzamelen op je Facebook bijvoorbeeld, zodat mensen kunnen zien dat jij al wat Social Proof hebt opgebouwd. Je moet het zien als een product review. Hoe werkt deze persoon, wat voor persoon is het en ga zo maar door.
Je kan de referenties delen op Social Media met daarbij de foto van de ondernemer die de referentie heeft gegeven. Ik doe dit ook regelmatig.
Content Idee #6
Aankondiging
Heb je binnenkort iets dat je gaat organiseren? Geef je een challenge, een training of organiseer je een netwerkbijeenkomst?
Ga het event stap voor stap delen, laat het losjes vallen en houdt je doelgroep warm. Bereid ze alvast voor op wat er gaat komen! Maak ze nieuwsgierig.
De promotie van het Zichtbaar Netwerken event dat wij organiseerden op 13 juni 2019 jl. hebben wij ook stap voor stap gedaan. Iedere keer een beetje informatie, om te prikkelen.
Samen met mijn businessbuddy/businesspartner Martiena de Graaf van Echt Presenteren en Echt Trainen heb ik ook nog het platform Zichtbaar Netwerken opgericht. Volg je ons daar al?
Eigen voorbeeld:
Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken.
Content Idee #7
About me, About us, Over mij of Over ons
Dit is echt een belangrijke! Ik zeg het vaker: mensen doen zaken met mensen! Ben jij een zelfstandige ondernemer?
Spreek dan vanuit de ik-vorm te spreken. Jij bent jouw bedrijf. Verschuil je niet achter de wij-vorm, hoe veilig dit ook voelt.
Wees transparant, open, persoonlijk, eerlijk en authentiek. Je wil niet dat jouw klant ontdekt dat er geen “wij” is in jouw bedrijf.
Mensen willen dé persoon achter het bedrijf leren kennen en dat ben je als het goed is helemaal zelf. Dus deel daarom ook leuke feitjes, weetjes, je angsten, je goede eigenschappen, waar je bang voor bent en ga zo maar door! Ben je met meer, stel dan ook eens je personeel of teamlid voor!
Dit schept een connectie, een band en die is oh zo belangrijk!
Zo laat je zien met wie men te maken heeft, wie is die persoon achter het bedrijf en wat heb ik met die persoon in kwestie gemeen? Wil ik hier nu of in de toekomst zaken mee doen?
Paar eigen voorbeelden:
Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken.
Content Idee #8
Wist je dat?
Wist je dat er heel veel ondernemers echt moeite hebben om content te maken of verzinnen over hun eigen onderneming?
Of
Wist je dat het belangrijk is om een consistente uitstraling te hebben, zodat mensen jou gaan herkennen om de persoon die jij bent en dat dit een vertrouwensband oplevert? Zodat dit je verkoopproces kan versnellen?
Kortom, met leuke wist je datjes of feitjes geef je je fans weer een leuke boost en maak je ze ook nieuwsgierig. Wist je dat je nu ook je Instagram berichten via Facebook kan inplannen via de functie 'Creator Studio'?
Je geeft ze echt jouw kennis mee en deelt gave tips, weetjes en feitjes. Je houdt ze letterlijk op de hoogte van diverse nieuwigheidjes of tools.
Paar eigen (oude) voorbeelden:
Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken.
Content Idee #9
Persoonlijke story
Dit is net even iets anders dan #7: about me. Het verschil tussen een 'persoonlijk verhaal of over mij' ga ik je nu uitleggen.
Met een About Me ga je echt iets over JOU vertellen. Feitjes van jezelf. Wat jij hebt meegemaakt, wie ben jij, wat voor type persoon ben jij etc?
Met een Persoonlijk Verhaal ga jij ervaringen delen die je hebt meegemaakt.
Twee voorbeelden van mij:
** Reisleiding:
Ik heb diverse jaren als reisleiding gewerkt op mooie Griekse eilanden. Boeit dit de kijker? Is dit verhaal interessant? Nu niet zo zeer, maar als je het een twist kan geven... dan kan je er een 'betekenis' aan geven.
Of beter: van betekenis zijn voor anderen. Ik heb hiervan geleerd dat ik het super leuk vind om mensen te inspireren over bepaalde onderwerpen en dat ik het super leuk vind om voor groepen te staan. Dit heb ik nu in mijn bedrijf toegepast. Ik sta voor groepen ondernemers en deel mijn kennis over online marketing.
** Ski en Snowboardlerares:
Ik heb aardig wat jaren in de sneeuw doorgebracht. De kou is niet echt wat voor mij, maar ik vond de sfeer altijd geweldig. Wat heeft dit met mijn bedrijf te maken? Helemaal niks zou je zeggen.
Maar ik heb wel geleerd dat ik iets moet doorgeven van iets bekend naar onbekend. Van makkelijk naar moeilijk en van langzaam naar snel. Dit pas je ook toe in het ondernemerschap, niet alleen voor jezelf maar ook in de stappen die jij maakt met je klant. Van:
Zorg ook hier dus voor een leercurve voor jezelf of voor je klant.
Content Idee #10
Een andere ondernemer in het zonnetje zetten
Dit vind ik zo fijn om af en toe te doen. Om je businessbuddy of een andere ondernemer even een extra zetje in de rug te geven.
Eigen voorbeeld:
Klik op de afbeelding om het groter te bekijken.
Content Idee #11
Freebies
Heb jij iets wat je gratis aanbiedt? Zodat je je fans de mogelijkheid geeft om op een zeer laagdrempelige manier kennis met jou te laten maken?
Geef je fans een reden om je te volgen op de Socials en dat doe je door onder andere iets gratis weg te geven, zodat je kan werken aan die belangrijke vertrouwensband.
Dit is niet alleen iets gratis weggever, daar heb je wel iets meer voor nodig. Daarover later meer.
Het promoten van dit soort freebies valt in mijn ogen in de 80/20 regel. Verwerk deze in de 20% zo af en toe; anders ben je meteen weer “verkoperig”, ook al vraag je er geen geld voor. Het is en blijft in je achterhoofd 'verkopen'. Jij bent bezig om leads te verzamelen.
Leads zijn potentiële klanten die jij binnen haalt door iets (gratis) weg te geven in ruil voor hun naam en e-mail adres. Ik vind: iets te promoten, je e-book of alsnog een betaald product? Jazeker! Maar niet te vaak!
Dit kan van alles zijn:
Of je nu je e-maillijst uitbreidt, een nieuw product /dienst verkoopt of een nieuw blogbericht deelt, zorg altijd voor een of meerdere call-to-action(s) (een opvolging) zodat je volgers weten wat ze met je bericht moeten doen.
Eigen voorbeelden:
Klik op de afbeelding om het groter te bekijken.
Content Idee #12
Achter de schermen
Dit is een super leuk thema om te gebruiken voor je content strategie. Want je bent altijd wel ergens aan het werk, waar je jezelf achter de schermen kan laten zien.
Al is het je eigen huiskamer, een keer (op locatie) tijdens een event of heb je gezellig met een businessbuddy afgesproken in een café? Dit kun je laten zien als afbeelding maar ook als video, in het kader van: leuk, ik laat je mijn werkplek eens zien!
Eigen voorbeelden:
Klik op de afbeelding om het groter te bekijken.
Content Idee #13
Antwoord geven op vragen of vragen stellen
Hoor je vaak (dezelfde) vragen van je fans? Beantwoordt ze dan via een video of een afbeelding met tekst. Jij kan met jouw expertisekennis deze vragen beantwoorden.
Wat je dan letterlijk aan het doen bent, zijn de problemen stapje voor stapje aan het oplossen voor je toekomstige klanten.
Want wist jij dat iemand minstens 7-15 keer nodig heeft alvorens hij of zij een aankoop bij jou doet? Luister naar die vragen die je vaker hoort, of die je hoort tijdens je live training, Facebook live of tijdens een kennismakingsgesprek.
Kijk of je hier wat mee kan en of dit kunt omzetten naar gave content om zo jouw doelgroep verder te helpen.
Hieronder een voorbeeld dat ik gebruik voor het vragen om feedback. Ik wilde een onderzoek doen waarbij ik dus met eigen feiten over de brug kan komen. Ik zet deze feedback-vraag regelmatig uit op mijn Socials of via mijn website.
Op deze manier kan je dus ook vragen aan je publiek stellen.
Zodat JIJ zelf antwoorden krijgt over je doelgroep. win-win!
Content Idee #14
Kortingen
Heb je een gave korting op je product of dienst? Vertel het je fans! Vertel het op Social Media! Vertel het via je e-maillijst!
Zet het bijvoorbeeld bovenaan op je website, zolang je de korting aanbiedt natuurlijk. Doe dit ook weer niet te vaak, maar als je iets hebt, kan je dit gerust eens delen!
Content Idee #15
Infographics
Een infographic is een visuele weergave van informatie, data of kennis. Vaak geven infographic complexe informatie snel en duidelijk weer.
Heel leuk om bijvoorbeeld eens je werkwijze via een Infographic vorm te geven. Door jouw stappen visueel te maken, zonder te veel tekst maar met iconen, pictogrammen en illustraties krijg je een andere vorm van content delen.
Infographics doen het altijd goed op Social Media. Vooral ook op Pinterest, alhoewel dit eigenlijk geen Social Media is maar juist een zoekmachine. Pinterest leent zich perfect voor Infographics.
Eigen voorbeelden:
Klik op de afbeelding om het groter te bekijken.
Content Idee #16
Content van andere ondernemers delen
Heb je een tof artikel van een mede ondernemer gezien, die absoluut interessant kan zijn voor jouw fans? Deel dan gerust eens zijn of haar blogartikel, post of video.
Ten eerste wordt dat zeer gewaardeerd door de ander ondernemer en ten tweede geef je jouw fans weer content vanuit een andere hoek.
Deel NOOIT zomaar iets zonder die persoon in kwestie voor te bedanken of te benoemen.
Je kan tegenwoordig via een -repost- een bericht van een ander óók in jouw Instagram feed zetten.
Content Idee #17
Bedrijfsnieuws delen
Deel waar je mee bezig bent, je processen, dat kan zijn dat je jouw bedrijfsnaam gaat wijzigen, dat er nieuwe producten gaan komen. Of wellicht dat je op zoek bent naar nieuw personeel, of dat je een nieuwe teamlid hebt aangenomen en stel deze persoon voor.
Alle activiteiten die je meemaakt zijn waardevol genoeg om er een leuke twist aan te geven.
Ga je binnenkort met jouw bedrijf op een beurs staan, ergens spreken op een netwerkbijeenkomst? Deel je nieuws! Wie weet woont er iemand dichtbij en kan dan eindelijk eens met je kennis maken
Eigen voorbeelden:
Klik op de afbeelding om het groter te bekijken.
Zo zie je dat er echt veel mogelijk is als het over content creatie gaat.
Wil jij hier nog meer over leren en wil je dit zelfstandig kunnen toepassen? Weten waar je content over kan schrijven en vooral hoe je dit dus voor jezelf en je bedrijf kan toepassen? Zodat jij ook klanten gaat halen uit Social Media, zonder dat je zegt: ik haal toch nooit klanten uit Social Media, pff!
Dan nodig ik je graag uit om eens aan te sluiten bij één van mijn Content Creatie Workshops. Ik geef ze niet elke maand, omdat ik voor exclusiviteit wil gaan.
VOL=VOL, want ik wil met gedreven en ambitieuze ondernemers werken die meer uit hun bedrijf willen halen. Ik werk met redelijk kleine groepjes, waarbij ik persoonlijke aandacht op nummer 1 heb staan.
Reactie en delen
Ik zou het super leuk vinden als je een comment hieronder achter laat hoe je dit artikel hebt gevonden. Deel het gerust op je Socials als dit artikel jou (en jouw doelgroep) verder kan helpen (zie content tip #16). Dat zou ik echt geweldig vinden! Alvast super bedankt!
Onwijs bedankt en laat me weten wat je er van vond en of je nog vragen hebt!
En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!
Sharing is Caring 🙂
Liefs, Mariska