fbpx

9 optimalisatie tips om je blogs up-to-date te houden

Je blogs up-to-date houden. Doe jij dat?

Het is raadzaam om zo één keer per 3 maanden (of welke tijdsbestek je er ook aan geeft) je ‘blogs na te lopen’.

Wat bedoel ik met ‘blogs nalopen’?

Het doorlopen, nakijken, optimaliseren, aanpassen, veranderen, teksten en linkjes toevoegen of verwijderen.

​Kortom er gewoon weer even doorheen lopen. Kijken of je er weer één geheel van kan maken. En waar nodig is, dingen aanpassen.

7 optimalisatietips om je blogs up-to-date te houden - omslag v - TopGemerkt

Zodat je eenheid blijft houden in je communicatie. Maar ook dat je jouw potentiële klant laat zien dat je up-to-date bent met je website als je blog. 

In dit artikel geef ik ​9 optimalisatietips die ik ook toepas als ik mijn blogs weer doorloop. Uiteraard deel ik graag mijn tips met jou, want weet zeker dat jij hier ook inspiratie uit kan halen.

Succes 😉

More...

​Waarom blogs up-to-date houden?
3 redenen!

Laat ik eerst even beginnen met het volgende. Wat is een blog nou eigenlijk?

De oorspronkelijke term is weblog, maar tegenwoordig gebruiken we het woord blog als afkorting. Een blog is eigenlijk gewoon een website waar je regelmatig nieuwe berichten plaatst, die we ook wel content of een blogpost noemen.

Lees meer: Zakelijk Bloggen? 9 tips om meer omzet via blogs te krijgen

De eerste reden om blogs up-to-date te houden is dat je met die nieuwe berichten, ook wel verhalen/artikelen genoemd, verhalen gaat vertellen. Alleen, niet zomaar verhalen! Nee, echt interessante artikelen die met jou, jouw bedrijf en jouw expertise te maken hebben. Je wilt namelijk problemen gaan oplossen voor jouw (potentiële) klanten.  

Waar lopen zij tegenaan? Wat zijn de vragen die je krijgt tussendoor, per Messenger of misschien gewoon via een live ontmoeting?

Luister hiernaar, want dit zijn interessante onderwerpen waarover jij blogs kan schrijven. 

>>> Je gaat letterlijk oplossingen aanbieden voor de issues die jouw doelgroep heeft.

Moet je nog starten met bloggen?
Lees dan dit artikel: Bloggen? In 3 stappen aan de slag!

Dan komen we bij de tweede reden waarom je jouw blogs up-to-date dient te houden.

Want, wat mij betreft is het hebben van een blog echt dé strategie die er voor zorgt dat jouw bezoeker op je blog converteert als contact op je e-maillijst! 

​Dit betekent dat je jouw blogs ook mag én kan voorzien van stukjes tekst/afbeeldingen/video om je doelgroep met jou te laten kennismaken. Denk dan aan je weggever bijvoorbeeld. ​Je gratis e-book, challenge ​ videotraining of je kennismakingsgesprek. Noem het maar op! Maar één ding: NODIG ZE UIT! Verder in dit artikel zal ik dit ook nog benoemen!

Want hoe laat je ze anders converteren op je e-maillijst? ​Het woord converteren klinkt heel ingewikkeld. Maar het is eigenlijk dat je mensen iets laat doen in ruil voor een handeling. Bv. een naam en e-mail adres achter laten in ruil voor een e-book (je weggever). Deze persoon is nu ingeschreven op jouw e-maillijst (check de AVG!). Er is een actie geweest waarbij jij nu een nieuwe potentiële klant binnen hebt gehaald. Die nu op je e-maillijst staat. 

​Je blog kan je in dit proces dus uitstekend verder bij helpen! Lees er hier een leuk artikel over met de 15 redenen waarom elke ondernemer een e-maillijst zou moeten hebben.

​Maar... als derde reden om je blogs up-to-date te houden is dat het natuurlijk ook ​zo kan zijn dat je producten in de tussentijd anders zijn geworden. Je van een gratis item ineens een betaald item hebt gemaakt. Of dat je een workshop niet meer geeft.

Terwijl je hierover wél in je blogs vertelt hebt en daarbij de juiste URL-linkjes hebt geplaatst. Dit om ze meteen door te sturen naar die desbetreffende pagina of dat ze meteen je gratis kennismakingsgesprek kunnen inplannen. ​

​De laatste reden waarom jij je website of blog​ gewoon up-to-date wilt houden? Ik neem aan ​dat je zelf ook graag zaken doet met iemand die zijn of haar bedrijf serieus neemt?

Dat hij of zij de tijd neemt om de website up-to-date te houden. Wellicht netjes aanvult met blogartikelen. Ja ik zeg het ook eerlijk, ik plaats er ook niet elke week één. Maar ik probeer wel met regelmaat iets te posten. En dagelijks ben ik wel actief op mijn website. Zo kan je zien dat ik er wel recent mee bezig ben geweest.

Op mijn ta-da lijst stond al een hele tijd ‘​blogs nalopen’. Ik dacht dat deze informatie ook zeer nuttig voor jou kan zijn. Vandaar dit artikel met ​9 optimalisatie tips die je kan toepassen als jij ook je blogs naloopt.

​In het artikel loop ik ze één voor één met je door. Lees dus verder!

​Hieronder even alles op een rij en denk zoal aan:

  • Is de uitstraling van je gehele blog zo ver mogelijk één lijn?
  • Maak een bestand waar je per blog alle URL-links die je in je blog verwerkt in één overzicht plaatst.
  • Kloppen alle URL-linkjes nog die in je blog staan?
  • Kan je nog teksten aanpassen, verwijderen of stukjes toevoegen?
  • Kan je nog afbeeldingen aanpassen, verwijderen of toevoegen?
  • Kan je via je mediatheek nog ​ALT-teksten toevoegen die handig zijn voor Google?
  • Kan je werken met een smartblock?
  • Heb ik duidelijke Call to Actions (CTA) toegevoegd aan mijn blogs?

​We gaan van start..


#1 - ​Is de uitstraling nog één lijn?

Is de uitstraling van je gehele blog zo ver mogelijk één lijn? Doorloop al je blogs eens. Bekijk of ze er allemaal een beetje als dezelfde Look & Feel uitzien.

Zorg voor vertrouwen en die herkenbaarheid. Óók in je blogs. Ziet het er allemaal hetzelfde uit? Zover mogelijk allemaal hetzelfde lettertype? Lettertypegrootte? Letterspacing en kleurgebruik?


#2 - Maak een bestand en houdt het bij

Maak een bestand waar je per blog alle URL-links, die je in je blog verwerkt, in één overzicht plaatst. Je zou eigenlijk elke 3 tot 6 maanden een ‘blog update’ mo​gen doen. Zet deze data ook gewoon meteen in je agenda.

Het is handig per blog te weten welke ​URL-linkjes je hierin hebt neergezet. Nog fijner is het als je dit in een schema verwerkt waarbij je meteen in één oogopslag alles kan zien. Voor je elke blog handmatig één voor één moet doorlopen. Dit kost echt super veel tijd.

Is er in een half jaar tijd weer het één en ander verandert? Dan hoef je alleen je schema er bij te pakken, het na te lopen en waar nodig is de URL-linkjes aan te passen. 

Dus heel eenvoudig op te maken. Denk aan zoiets:

​BLOG NAAM + URL-LINK

​Linkjes

uit blog

​Linkjes

uit blog

​Linkjes

uit blog

​Linkjes

uit blog

​9 optimalisatie tips om je blogs up-to-date te houden​


https://topgemerkt.nl/blogs-up-to-date-houden/

Smartblok:
Academy Prijs nu tijdelijk €197,- !!


​(Maris: vergeet het niet te wijzigen bij een prijsverhoging!)

​etc

​etc

​etc

​etc

​etc


#3 - Check de URL-linkjes

Kloppen alle URL-linkjes ​nog die je in je blog hebt staan? Doorloop al je url-linkjes in je blog tekst. Check of ze nog werken. Wellicht moeten ze vervangen of verwijderd worden? Niks is zo vervelend als er nog oude linkjes staan naar workshops die er niet meer zijn. I know! 

Dingen kunnen veranderen en is niet fijn voor je potentiële klant als ze elke keer op linkjes klikken die niet meer werken. Terwijl jij hier hoogstwaarschijnlijk geen weet van hebt. Want ja, je gaat niet elke week je urls van je blogs nalopen. Dat snap ik ook wel. (doe ik ook niet).

Stel ze komen op pagina’s uit die je al offline hebt gehaald en ze komen steeds uit op een 404 pagina. Wat denk je dat mensen dan niet over jou of je bedrijf gaan denken?

Het eerste wat er in mij opkomt is: nou die persoon houd​t lekker haar website bij: NOT! Nou die persoon is lekker up to date met haar website: NOT! Dit geeft geen goed vertrouwen. Heus niet een mega groot probleem, maar je wilt dit altijd zo veel mogelijk voor zijn! 

Extra tip:
Het is belangrijk om voor een doolhof effect te zorgen in je blogs. Kan je in één blog naar een andere blog verwijzen bijvoorbeeld? Vermeld dan de naam van die blog en zet er een url-link bij. Zo laat je ook je website beter met elkaar samenwerken. Dit noemen ze dan ook wel interne links.

 

#4 - Teksten doorlopen

Kan je nog teksten aanpassen, verwijderen of stukjes toevoegen? Doorloop ook eens echt de tekst van een blog. Kan het nog scherper? Kan er nog wat bij? Kunnen er dingen weggelaten worden? Soms is het zo fijn een oude blog nieuw leven in te blazen.


#5 - Afbeeldingen ​nalopen

Kan je nog afbeeldingen aanpassen, verwijderen of toevoegen? Kijk of er bij elke blog een ‘uitgelichte afbeelding’ is toegevoegd. Kijk of je jouw blogs wat kan opvrolijken met leuke sprekende (eigen) afbeeldingen. Want wat heb jij liever?

Een wit A-4 met alleen maar tekst. Zonder enters of verrassend opgemaakt? Of juist 2 A-4tjes waar wat kleur is toegevoegd. Wit wit regel is toegepast voor het ultieme lees effect. Afbeeldingen die meer sfeer geven zijn geplaatst? Ik zou het wel weten.

Een blog dient er wel een beetje aantrekkelijk uit te zien. Je wilt je klant niet alleen helpen door ze een oplossing te geven op hun vraag. Nee je wilt ze ook een leuke leeservaring meegeven, een beleving!


Boeien + Boeien + Beleving
= van betekenis zijn voor je (toekomstige) klanten!

 

#6 - ALT-teksten

Kan je via je mediatheek nog alt-teksten toevoegen die handig zijn voor Google? Zijn alle ALT-teksten ingevoerd van je afbeeldingen? Niet dat een afbeelding ‘IMG84389.jpg’ heet bijvoorbeeld? Tuurlijk betrap ik mezelf hier ook wel eens op. Dus wees niet bang!

Het is makkelijk om zo af en toe eens een foto toe te voegen aan je website. Zonder van te voren je afbeelding een naam te geven of je foto te verkleinen alvorens je deze op je website zet. Maar toch wel goed om dit VAN TE VOREN te doen. Help Google een handje door dit juist in te vullen. 

>> PS. dit is dus in een blog een interne link toevoegen zie tip #3

Lees hier een artikel die ik daarover heb geschreven:
Stappenplan: Maak je afbeeldingen gereed voor je WordPress website.

 

#7 - ​Meta discription

​Vul jij altijd de meta-omschrijving in als je jouw blog af hebt? ​Of laat staan een PAGINA aanmaakt? Dit stukje tekst, ook wel in WordPress Meta Discription ​genoemd, is een onderschat stukje tekst

​Het is het stukje tekst dat je LEEST als je via Google op zoek gaat naar iets. Stel je typt -topgemerkt- dan zie je de titel in het blauw. En daaronder dus een globale omschrijving van wat je kan vinden op die pagina of in je blog. 

Home - TopGemerkt - Mariska Huijnen - Zichtbaarheidscoach v _ voorbeeld meta discription


Zo heb ik de meta discription van deze blog gevuld met:
Je blogs up-to-date houden? Doe jij dat al? Check de 9 optimalisatie tips en 3 redenen waarom je jouw blogs up-to-date dient te houden.

Door dit stukje tekst ÜBERHAUPT in te vullen en nieuwsgierig te maken... geeft het de bezoeker een reden om een pagina WEL of NIET te openen.

Ga er maar eens op letten en laat het mij weten! ​Door de meta-description te optimaliseren voor bezoekers en SEO verschijn je namelijk hoger in Google.


#8 - Smartblock toevoegen?

Kan je werken met een smartblock? Stel je wilt ergens midden in je blog(s) een bepaalde tekst toevoegen. In dit geval dus handig als je vaker varieert van producten of aanbiedingen.

Het is geen standaard stukje tekst, maar bijvoorbeeld één die vaker veranderd. Door z’n smartblock aan te maken, maak je dat eenvoudig aan ‘apart van je blog’. (Check de plug-in: Smart WYSIWYG Blocks Of Content)

Je hoeft alleen maar een stukje code toe te voegen tussen je blog. Dan verandert de tekst altijd automatisch mee zodra je de smartblock aanpast.

Hierbij een voorbeeld van een smartblock:

PS. heb je alle gave trainingen al gezien in de TopGemerkt Academy?
Nu tijdelijk alle trainingen all-in-one voor een te gekke prijs van €197!

CHECK DE ACADEMY

​In je blog wordt het geplaatst als een shortcode en ziet er dan zo uit: ​
​smartblock id=xxxx -> beide gesloten met [ en ]. Ik krijg het nu anders niet getoond. 

De code van de smartblock vind je bovenaan in de https:// balk aangeduid met een 4-cijferige code. Te vergelijken met een ID-nummer van een product.

Stel de prijs van de Academy gaat binnenkort omhoog van €197 naar €249,-. Dan hoef je dit niet allemaal te gaan aanpassen PER BLOG APART. Nee je past het dus éénmalig aan in je smartblock. Je verandert de prijs van 197 euro naar 249 euro en in AL je blogs (waar je deze shortcode hebt geplaatst) verandert dit in één keer mee. Hoe ideaal?

Het enige nadeel is dat je wel alle blogs langs zou moeten om eerst die shortcode toe te voegen. Dat gebeurd niet automatisch. Maar eenmaal dat geplaatst, staat het.

​Deze plug-in raad ik alleen aan om te gebruiken als je bijvoorbeeld workshops geeft met verschillende data. Zo kan je heel eenvoudig je workshop data in het smartblock aanpassen en klaar is Kees. ​

 

​#9 - CTA?

Heb je duidelijke Call to Actions toegevoegd aan je blogs? Dit is wel één van de belangrijkste die zeker 75% wordt vergeten. Ik zei al eerder: ik vind dat je een blog ook schrijft om potentiële klanten te werven op je e-maillijst.

Dus een paar goede Call to Actions mogen niet ontbreken. Dus wat is jouw weggever? Of jouw eerste product waarmee jij jouw fans met jou laat kennismaken?

  • Een training?
  • Online workshop?
  • Een videotraining?
  • Online Yoga sessies?

Wat is het? Je wilt toch dat die volkomen? 

Met je blogs ben je zaadjes aan het leggen om potentiële klanten met jou te laten kennismaken. Dus nodig ze uit voor je gratis weggever of laat ze jouw website pagina (landingspagina) zien van je eerst betaalde product.

Tip: Focus je per blog op minimaal 1 tot max. 2 verschillende Call to Action (CTA), anders wordt het te veel.


​Neem jij je blogs nog wel eens onder de loep? Laat me gerust eens weten! Met welke tips ga jij aan de slag?


Handtekening Liefs Mariska _ TopGemerkt
Mariska Huijnen - TopGemerkt

PS. Reacties en delen via Social Media:
Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als je

via een comment hieronder laat weten wat
je van dit artikel vind.

Uiteraard mag je dit artikel delen via je Socials
als het ook voor jou en jouw doelgroep
relevant is. Graag zelfs 😉

Bedankt!

>