fbpx

Bloggen? In 3 Stappen Aan De Slag

‘Ja maar, waar moet ik beginnen? Ik heb totaal geen inspiratie.’

Is dit voor jou ook herkenbaar? 

Ik ga je stap voor stap handvatten geven; laten we bij het begin beginnen en wat is nu de bedoeling?

Bloggen - In 3 Stappen Aan de Slag _ TopGemerkt

More...

​​Volg de 3 eenvoudige stappen!

Ik ga je meenemen door 3 eenvoudige stappen zodat jij meteen kan starten met het maken van bijvoorbeeld je eerste blog! Hoe tof is dat? Aan de slag met stap 1!


Stap 1 - Begin gewoon!

De eerste stap; brainstormen. Het is de bedoeling dat je ergens begint.
‘Ja maar…’ of ‘Ik heb geen tijd’, zijn nu verleden tijd! 

Als ondernemer denken wij overal te veel over na.
Laat dat eens los en begin gewoon. Ga het doen!

Pak pen en papier als je er klaar voor bent. Schrijf langs de zijkant het hele alfabet op, dus A, B, C, tot en met Z.  Dit noem ik ook wel een A-Z woordenlijst.

Neem deze altijd met je mee in je tas bijvoorbeeld, of maak digitaal in een notitie-app een lijst aan. Allebei de manieren zijn goed en nemen niet veel plek in je tas in.

Je kunt je ideeën direct opschrijven. Als je voor digitaal gaat, zijn er apps die zowel op je telefoon als op je computer synchroniseren. Zo kan je er altijd bij en heb je altijd de meeste recente versie. (Ik gebruik bijvoorbeeld Evernote).


Waarom een A-Z woordenlijst?

​Het is handig als je gewoon gaat starten met brainstormen. Niet langer uitstellen maar gewoon eens woorden of zinnen opschrijven die met jou, je bedrijf of jouw expertise te maken hebben. Dit kunnen onderwerpen zijn voor jouw blogs.

En.. vergeet niet, je A-Z lijstje hoef je niet in één keer in te vullen. Pfiew, hoorde ik je dat denken? Neem 5 min per dag of 10 min per week. Jij bepaalt jouw eigen tijd dus leg jezelf vooral geen druk op!

Ga gewoon eens spelen met dit concept en neem de tijd om op papier of digitaal woorden, ideeën of onderwerpen op te schrijven die bij jouw product, dienst, bedrijf of niche horen.


Actie stap 1: DOEN

Begin met het opschrijven van woorden die met je bedrijf te maken hebben. Maar vergeet niet: alles rondom je bedrijf is goed. Heb je hier hulp bij nodig, dan help ik je uiteraard graag verder.

Print deze template uit of bewaar hem digitaal in bijvoorbeeld de Cloud zodat je er altijd bij kan.​ Mijn tip zou zijn: Print dit bestand uit zodat je het altijd mee kunt nemen in je tas.


Stap 2 - Losse woorden

Heb je goede woorden gevonden? Schrijf deze losse woorden of eventueel kleine zinnen achter de juiste letter. Dit mag en kan in willekeurige volgorde. Als ik ineens aan Social Media denk, vul ik deze in bij de letter S.

Hiermee kan ik een titel verzinnen als:
'5 Social Media fouten die je als ondernemer moet vermijden.’  

Voorbeelden kunnen zijn:

A​ = Automatisering, ActiveCampaign (MailBlue)

B = Bloggen, branding

C = Canva ​

D = Doen, Durf & Doorzetten

E = E-mail marketing ​

F = Facebook​

G = Ga zo maar door 😉


Actie stap 2: DURVEN

Vaak staren we ons blind op één ding, terwijl er echt nog veel meer mogelijkheden zijn. Bij de letter B heb ik bijvoorbeeld het woordje ‘blog’ en ​‘branding’ gezet.

Dit omdat TopGemerkt ook met branding te maken heeft (Gemerkt zijn). Een zeer belangrijk onderdeel die ik tijdens mijn trainingen aanhaal. ​

Zeker, ik moet ook voor mijn business bloggen maar zo kan ik ook anderen leren hoe ze, zoals beschreven in deze blog, zelf aan de slag kunnen gaan met bloggen.

De stap is vaak heel groot als het gaat om durven van dingen en dit houdt succesvolle ondernemers vaak tegen: durven en keuzes maken.

Mijn tip zou zijn:
Neem eens de tijd om na te denken over jouw bedrijf. Op welke manieren kan jij over jouw business schrijven?

Denk outside the box, er zijn meer manieren en onderwerpen, die wellicht niet indirect met jouw eigen niche te maken hebben, maar wel een relatie hebben met.


Stap 3 - ​Geen uitstelgedrag

  ​Tips van mij: 

  • Wees niet bang om fouten te maken (maak ze juist, want hiervan leer je weer voor de volgende keer, en laat je blogs gewoon nakijken door iemand anders).
  • Schrijf of bedenk woorden die bij jou passen en die goed voor je voelen.
  • Onthou dit: niks moet, alles mag!
  • Begin gewoon, en laat alle ‘ja maars’ eens achterwege.


Actie stap 3: ​DOORZETTEN

​Als je eenmaal een lijstje vol hebt of een paar woorden hebt staan, pak dan een willekeurig woord dat op dat moment goed bij je voelt en past. Hierbij ga je dan zelf een gave titel bedenken, die mensen grijpt. Die je daarnaast weer kan onderverdelen in subkopjes.

Zoals een voorbeeld in deze blog:

Titel:
Bloggen? In 3 stappen aan de slag!

​Volg de 3 eenvoudige stappen!
​>> ​Stap 1 - Brainstormen
​>> Stap 2 - Losse woorden 
>> Stap 3 - Geen uitstelgedrag


Nu kun jij aan de slag met hulp van deze eenvoudige 3 stappen: brainstormen, met jouw losse woorden aan de slag en toon geen uitstelgedrag meer! Ik wens jou heel veel succes met het maken van je (eerste) blog!


​Het creëren van meer zichtbaarheid en een online business opbouwen, kost tijd. Meestal is dit een gevecht van groei. De groei ​die ik op dit vlak heb mogen ervaren, ​geef ik heel graag door aan jou.

​Dat heb ik tot mijn missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig ​ik je heel graag uit om eens kennis met ​mij te komen maken​ tijdens​ mijn​ Parel Methode Weekend. - Laat je Merk Schitteren Voor Meer Zichtbaarheid & Klanten -

Meer informatie over de 2-daagse training (en aanmelden) kun je hier vinden.



​DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Pin of Share hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Mariska Huijnen - TopGemerkt 3
Handtekening Mariska van TopGemerkt
>