fbpx

Bloggen? In 3 Stappen Aan De Slag

‘Ja maar, waar moet ik beginnen? Ik heb totaal geen inspiratie.’

Is dit voor jou ook herkenbaar? 

Ik ga je stap voor stap handvatten geven; laten we bij het begin beginnen en wat is nu de bedoeling?

Bloggen - In 3 Stappen Aan de Slag _ TopGemerkt

More...

​​Volg de 3 eenvoudige stappen!

Ik ga je meenemen door 3 eenvoudige stappen zodat jij meteen kan starten met het maken van bijvoorbeeld je eerste blog! Hoe tof is dat? Aan de slag met stap 1!


Stap 1 - Begin gewoon!

De eerste stap; brainstormenHet is de bedoeling dat je ergens begint.  ‘Ja maar…’ of ‘Ik heb geen tijd’, zijn nu verleden tijd! 

Als ondernemer denken wij overal te veel over na. Laat dat eens los en begin gewoon. Ga het doen!

Pak pen en papier als je er klaar voor bent. Schrijf langs de zijkant het hele alfabet op, dus A, B, C, tot en met Z.  Dit noem ik ook wel een A-Z woordenlijst.

Neem deze altijd met je mee in je tas bijvoorbeeld, of maak digitaal in een notitie-app een lijst aan. Allebei de manieren zijn goed en nemen niet veel plek in je tas in.

Je kunt je ideeën direct opschrijven. Als je voor digitaal gaat, zijn er apps die zowel op je telefoon als op je computer synchroniseren. Zo kan je er altijd bij en heb je altijd de meeste recente versie. (Ik gebruik bijvoorbeeld Evernote).

Lees hier: ​​Zakelijk Bloggen? 9 Tips Om Meer Omzet Via Blogs Te Krijgen


Waarom een A-Z woordenlijst?

​Het is handig als je gewoon gaat starten met brainstormen. Niet langer uitstellen maar gewoon eens woorden of zinnen opschrijven die met jou, je bedrijf of jouw expertise te maken hebben. Dit kunnen onderwerpen zijn voor jouw blogs.

En.. vergeet niet, je A-Z lijstje hoef je niet in één keer in te vullen. Pfiew, hoorde ik je dat denken? Neem 5 min per dag of 10 min per week. Jij bepaalt jouw eigen tijd dus leg jezelf vooral geen druk op!

Ga gewoon eens spelen met dit concept en neem de tijd om op papier of digitaal woorden, ideeën of onderwerpen op te schrijven die bij jouw product, dienst, bedrijf of niche horen.


Actie stap 1: DOEN

Begin met het opschrijven van woorden die met je bedrijf te maken hebben. Maar vergeet niet: alles rondom je bedrijf is goed. Heb je hier hulp bij nodig, dan help ik je uiteraard graag verder.

Print deze template uit of bewaar hem digitaal in bijvoorbeeld de Cloud zodat je er altijd bij kan.​ Mijn tip zou zijn: Print dit bestand uit zodat je het altijd mee kunt nemen in je tas.


Stap 2 - Losse woorden

Heb je goede woorden gevonden? Schrijf deze losse woorden of eventueel kleine zinnen achter de juiste letter. Dit mag en kan in willekeurige volgorde. Als ik ineens aan Social Media denk, vul ik deze in bij de letter S.

Hiermee kan ik een titel verzinnen als:
'​7 Social Media Fouten Die Je Als Ondernemer Moet Vermijden.’


Voorbeelden kunnen zijn:

A​ = Automatisering, ActiveCampaign (MailBlue)

B = Bloggen, branding

C = Canva ​

D = Doen, Durf & Doorzetten

E = E-mail marketing ​

F = Facebook​

G = Ga zo maar door 😉


Actie stap 2: DURVEN

Vaak staren we ons blind op één ding, terwijl er echt nog veel meer mogelijkheden zijn. Bij de letter B heb ik bijvoorbeeld het woordje ‘blog’ en ​‘branding’ gezet.

Dit omdat TopGemerkt ook met branding te maken heeft (Gemerkt zijn). Een zeer belangrijk onderdeel, zodat jij werkt aan een consistente uitstraling voor al je uitingen.

Dit zorgt voor een herkenning en het creëren van een vertrouwensband. Niet geheel onmisbaar omdat we nou eenmaal zaken doen met mensen. We zijn geen robots.

Zorgen dat je vertrouwen en eenheid uitstraalt, dat vinden mensen fijn. Dan weten ze dat ze met een echt persoon te maken heeft die zijn of haar afspraken na komt. Dit is altijd een leuk onderdeel van mijn trainingen. ​

Zeker, ik moet ook voor mijn business bloggen maar zo kan ik ook anderen leren hoe ze, zoals beschreven in deze blog, zelf aan de slag kunnen gaan met bloggen.

De stap is vaak heel groot als het gaat om durven van dingen en dit houdt succesvolle ondernemers vaak tegen: durven en keuzes maken.

Mijn tip zou zijn:
Neem eens de tijd om na te denken over jouw bedrijf. Op welke manieren kan jij over jouw business schrijven?

Denk outside the box, er zijn me er manieren en onderwerpen, die wellicht niet indirect met jouw eigen niche te maken hebben, maar wel een relatie hebben met.


Stap 3 - Geen uitstelgedrag

  ​Tips van mij: 

  • Wees niet bang om fouten te maken (maak ze juist, want hiervan leer je weer voor de volgende keer, en laat je blogs gewoon nakijken door iemand anders).
  • Schrijf of bedenk woorden die bij jou passen en die goed voor je voelen.
  • Onthou dit: niks moet, alles mag!
  • Begin gewoon, en laat alle ‘ja maars’ eens achterwege.


Actie stap 3: DOORZETTEN

Als je eenmaal een lijstje vol hebt of een paar woorden hebt staan, pak dan een willekeurig woord dat op dat moment goed bij je voelt en past. Hierbij ga je dan zelf een gave titel bedenken, die mensen grijpt. Die je daarnaast weer kan onderverdelen in subkopjes.

Zoals een voorbeeld in deze blog:

Titel:
Bloggen? In 3 stappen aan de slag!

Volg de 3 eenvoudige stappen!
>> Stap 1 - Brainstormen
>> Stap 2 - Losse woorden 
>> Stap 3 - Geen uitstelgedrag


Nu kun jij aan de slag met hulp van deze eenvoudige 3 stappen: brainstormen, met jouw losse woorden aan de slag en toon geen uitstelgedrag meer!


Maar ik ben nog niet klaar 😉

Ik deel ook nog graag 3 persoonlijke en zakelijke voordelen van bloggen.

Hier komen ze!



3 ​persoonlijke voordelen van bloggen


1 - Persoonlijke Touch

Hoe heerlijk is het als je gewoon vanuit jezelf mag schrijven? Geen regels, geen uitzonderingen, maar gewoon jezelf kunnen zijn met jouw verhaal?

Door jouw persoonlijke touch en creativiteit aan je verhaal toe te voegen kun je écht jouw eigen stijl van schrijven en lay-out (opmaak) creëren. Oftewel, jouw eigen manier ontwikkelen.

​2 - ​Jezelf als expert

Jij als expert kijkt op een hele andere manier naar jouw dienst of product. Dit maakt het dan ook zoveel makkelijker om over jouw vakgebied te gaan schrijven.

Jij weet als geen ander, over jouw onderwerp te vertellen. Dit doe je vaak zonder na te denken en zo uit de losse hand.

3 - Ontwikkelen van je eigen (schrijf)wijze

Kijk eens naar andere blogs, hoe worden deze opgebouwd en hoe schrijft men?

Op deze manier kun je leren van andere bloggers en ontwikkel je jouw eigen schrijfwijze en manier van communiceren. Dit versnelt het proces van het schrijven van je eigen blogs.



3 ​zakelijke voordelen van bloggen


1 -​ Nieuwe klanten

Als ondernemer kan bloggen je helpen om nieuwe klanten te vinden. Heb je bijvoorbeeld een hekel aan netwerkborrels die meestal niets meer opleveren dan een stapel visitekaartjes?

Door bloggen te combineren met het delen van jouw verhaal via diverse Social Media kanalen, kan je ook werken aan het optimaliseren van jouw netwerk. Zo kun je ook in korte tijd veel contacten opdoen.

​2 - Zichtbaarheid (beter gevonden worden)

Bloggen zorgt ervoor dat je website veel beter wordt gevonden in Google. Mogelijk genereert dat meer verkeer naar je website. 

Als je LinkedIn gebruikt, ben je daar natuurlijk ook veel beter zichtbaar voor jouw bedrijf. Post daarom regelmatig nieuwe, interessante blogs en probeer ook op andere blogs te reageren.

Als jij dit goed aanpakt, zal jij uiteraard ook meer reacties gaan krijgen. Op deze manier kom je ook weer in contact met andere ondernemers en ben je onbewust aan het netwerken.

Het is tevens ook de perfecte manier om mensen met jou op een laagdrempelige manier kennis te laten maken.

3 - ​Samenwerkingen

Zeg eerlijk, je wil toch dat elke blog dat je schrijft gelezen wordt? Anders kun je beter een dagboek bij gaan houden dat je alleen schrijft voor jezelf.

Want het is natuurlijk ontzettend leuk als je persoonlijke reacties krijgt die bijvoorbeeld weer kunnen leiden tot fijne samenwerkingen, uitnodigingen voor events of goodiebags bijvoorbeeld. Staar je er niet blind op: maar het kan allemaal!


 Ik wens jou heel veel succes met het maken van je (eerste) blog!


Handtekening Liefs Mariska _ TopGemerkt
Mariska Huijnen - TopGemerkt 3

PS. Reacties en delen via Social Media:
Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als je

via een comment hieronder laat weten wat
je van dit artikel vind.

Uiteraard mag je dit artikel delen via je Socials
als het ook voor jou en jouw doelgroep
relevant is. Graag zelfs 😉

Bedankt!

>