fbpx

7 Social Media Fouten Die Je Als Ondernemer Moet Vermijden

Maak deze Social Media fouten niet, dat zou super zonde zijn!

Er is geen twijfel mogelijk dat Social Media Marketing een belangrijke tactiek is die door allerlei ondernemers wordt gebruikt.

Veel bedrijven zien de waarde wel in van Social Media Marketing, maar gebruiken deze nog niet op een effectieve manier.


In d​it artikel bespreek ik 7 Social Media fouten die je voor jouw business beter kunt vermijden.

7 Social Media Fouten die je als ondernemer moet vermijden - omslag _ TopGemerkt


More...

Vermijd deze 7 Social Media fouten...

#1: Ergens bij willen horen

7 Social Media Fouten - ergens bij horen - TopGemerkt

Tegenwoordig zijn er zoveel Social Media kanalen beschikbaar waar we het liefst ​allemaal op willen shinen. Denkend aan de 4 grotere kanalen:

Als ondernemer hebben we vaak het gevoel dat we ergens bij moeten of willen horen. Dat we de kudde moeten volgen en overal maar actief op moeten zijn.

Maar dat is absoluut niet waar, want het bijhouden van al die vele social media kanalen kost enorm veel tijd.

Dat had jij al door toch?

Het is raadzaam om echt die kanalen in te zetten die voor jou goed aan voelen. Ga niet proberen overal in mee te willen doen, maar kies echt de platformen uit waar jij als ondernemer kansen ziet.

Die kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt en wat zeker voor je bij te houden is.

Want elk Social Media kanaal is anders en kost de nodig tijd en energie. ​Want welk ka​naal past nu echt bij jou en hoe belangrijk is het dat​ je je daar ook echt goed bij voelt?

Bewandel je eigen pad en laat je niet te veel beïnvloeden door andere. Zorg dat je eerst goed zichtbaar bent op minimaal 2 kanalen voor je met een andere kanaal gaat starten.

Want je dient die beide kanalen consequent in de gaten te houden en kan je dan ook nog als je 5 ballen hoog te houden hebt?



#2: De juiste balans ​missen

7 Social Media Fouten - juiste balans - TopGemerkt

​Dan komt vaak de volgende vraag:  “Hoe vaak moet​ ik dan posten op Social Media?

De één zegt dat je eigenlijk niet veel hoeft te posten en de ander zegt juist weer: post genoeg zodat ze je voorbij zien komen.


In beide opties zit een waarheid. Daardoor post de ene te weinig en de ander juist te veel. 

Wat is nou goed?

Zou er een verschil in zitten, denk je?

Dat is best een leuk discussiepunt, consequent iets op je social media platformen posten en daar bedoel ik regelmatig aanwezig zijn. Dit is net als de spreuk; te veel van iets is ook niet goed. 

Te veel posten (a 5-7 keer per week), op bijvoorbeeld Facebook, kan leiden tot irritatie tot je fans.


Maar te weinig posten kan er ook weer voor zorgen dat je volgers verliest. Dit komt natuurlijk omdat ze je te weinig zien of horen.

Uiteraard is het heel verstandig een juiste social media strategie te hebben. Weten wat je intentie is met social media. Wat wil je er mee bereiken?



Ja dat vind ik zelf altijd een heel leuk onderwerp als ik dit tijdens mijn​ trainingen uitleg. 

Ik neem altijd de gelegenheid om aan mijn deelnemers te vragen waarom zij nou Social Media inzetten. Hierbij krijg ik dan echt zulke leuke en verrassende antwoorden te horen.


Daarnaast vraag ik ook altijd welke gewenste resultaten ze uit Social Media willen halen. Want dit is een heel belangrijk proces. Je wilt je bedrijf namelijk onder de aandacht brengen, maar hoe doe je dit? Waar begin je?


Heeft het zin zoveel te posten of juist wat minder? Kom gerust eens een kijkje nemen tijdens mijn ​1-daagse training(en) als jij hier meer over wilt weten en welke stappen jij kunt maken naar meer zichtbaarheid. 




#3: ​Tijd verspillen

7 Social Media Fouten - tijd verspillen - TopGemerkt

Daarnaast ontbreekt het hebben van een juiste strategie bij veel ondernemers. Die hebben geen duidelijk doel of posten maar wat. De volgende vraag die ik dan krijg. 

Nu ik weet hoe vaak ik ongeveer per week wil posten: ‘Wat moet ik dat posten en waar moet ik het nu weer over hebben?’

Ja dat blijft natuurlijk een leuk onderwerp. Hierbij help ik je zeker ook op weg tijdens mijn gratis trainingen. Hierbij help ik je absoluut de eerste stap te zetten: Waar kan je het beste beginnen?

Want zonder de juiste strategie posten ondernemers maar ‘wat’ in de wanhoop zonder echt na te denken over een post die te maken heeft met je bedrijf en niche.

Het is veel te makkelijk om tijd te verspillen met het plaatsen van content op je social media dat niet helpt om je doelen te bereiken. Schets daarom een goede sociale media en contentstrategie voor diverse social media kanalen.

Heb jij moeite met het maken en creëren van content? ​Hierover heb ik een boek gemaakt met eigen praktische voorbeelden die je zeker op weg gaan helpen.

Downloaden kan gelijk hieronder:

Magazine-Mockup-100+(20)

P.S. Ben je opzoek 
naar inspiratie?

Krijg 100+ Content & Social Ideeën
Voor Meer Zichtbaarheid & Klanten.


#4: ​Kansen missen!

7 Social Media Fouten - kansen missen - TopGemerkt

Men vergeet vaak dat Social Media een SOCIAAL platform is. Het is een kanaal waarbij we informatie met elkaar kunnen delen op een zeer gebruiksvriendelijke en leuke wijze.

Vergeet dat niet! Social Media wordt ingezet om te communiceren en interactie teweeg te brengen.

Het leuke van sociale media is dat er
ruimte is voor tweerichtingsverkeer;
zie het als een dialoog.

Wanneer je social media gaat gebruiken als een eenrichtingsverkeer om alleen je berichten, jezelf en je product te laten zien, mis je absoluut kansen.

Doe dit vooral niet en gebruik deze mogelijkheid om gesprekken aan te gaan.

Durf hiermee online te netwerken en ga gesprekken aan op deze platformen. Hierdoor bestaat er een grote kans dat mensen je gaan onthouden omdat men je naam vaker voorbij ziet komen.


#5: Social Media voor je zelf houden

7 Social Media Fouten - Social Media voor jezelf houden - TopGemerkt

Wat ik hierboven al beschreef is het belangrijk dat je jouw online netwerk vergroot. Ga online netwerken!

Veel ondernemers zien niet het nut om dus letterlijk te netwerken op social media. Maak contact met andere accounts, profielen, collega’s, bedrijven in een gelijkaardig vakgebied en zie elkaar hier niet als concurrenten maar juist elkaars verlengden.

Door berichten van andere te liken, delen, reacties te plaatsen op hun post helpt dit echt om een groter publiek te bereiken. Er bestaan ook Facebook groepen die elkaar helpen voor meer bereik.

Ga andere bedrijven niet negeren, geen reacties geven en Social Media alleen maar inzetten als éénrichtings-verkeer.. slechte keuze!


#6 - ​Te afwachtend zijn

7 Social Media Fouten - afwachtend zijn - TopGemerkt

​Nee klopt, ik heb mijn Facebook pagina nog niet online gezet. Hoor ik met zeer regelmaat ondernemers tegen me zeggen waar ik op dat moment een gesprek mee heb. ​Ow en ik heb ook nog geen Instagram account, want heb helemaal nog geen website, dus ja dat staat een beetje raar .

Mijn mond valt hier echt open van verbazing! Maar ja aan de ene kant snap ik dit gedrag ook wel. Moet wel bekennen dat ik dit in het begin ook wel heb gehad. Wachten, wachten en wachten. Want dit is nog niet af en dat is nog niet af.

En aan je website moet je nog heel veel aanpassen, dit klopt nog niet, mijn weggever is helemaal nog niet klaar. En dan wel mijn Facebook pagina ONLINE zetten, doe jij eens ff normaal 😉

Wat zullen andere dan wel niet van mij denken? Dat ik een ongeorganiseerd persoon ben ofzo?

Tja, laat ze vooral denken! Als jij maar gaat DOEN. Zelfs tijdens mijn trainingen hoor ik het met regelmaat. “Nee ik ben nog niet live op Facebook of Instagram”.

Wat??? Zeg ik dan. GA LIVE! Dan zitten ze mij meteen raar aan te kijken van HOEZO?

Wat ik ze dan graag vertel is dat door het openzetten van je accounts je gaat delen in welk proces je zit.

  • Waar ben je op dit moment mee bezig?
  • Wat kan je hierover kwijt?
  • Waarom doe je nu wat je wilt doen?
  • Met wat ben je nu bezig?
  • Welke stappen maak jij nu in je business?

Ja zo kan ik nog wel even doorgaan. Je zal toch ergens moeten beginnen. Start liever vandaag dan morgen! Ga met jouw verhaal andere inspireren. Wat jij meemaakt, kan ook voor een ander zeer waardevol zijn.

Deel je berichten met een reden. Wat kan jij de lezer meegeven uit jouw ervaring of harde werken wat je nu in je business aan het doen bent?

Maar waarom durven we onze accounts dan niet live/online te zetten?
Wat houdt ons toch tegen? Dit kan echt van alles zijn:

  • Ik wil graag alles goed af hebben voor ik online ga.
    Iets met perfectionist wat je hierin keihard stagneert.
  • Wat zullen andere wel niet van mij denken?
    Stel je voor dat dit in mijn vriendengroep terecht komt?
  • Ik ben niet goed genoeg om mijn verhaal te delen.
    Ik ben gewoon bang voor de reacties die gaan komen.

Tja, zonde! Ga het gewoon doen! Ga je verhaal delen. Al is het met een afbeelding of met een live video. Maar ga werken aan het vullen van je pagina… zodra je ECHT live bent met van alles, dan heb je al een begin gemaakt aan je Social Kanalen.


#7​ - ​​Clickmachine zijn

7 Social Media Fouten - clickmachine - TopGemerkt

De laatste grote fout voor dit artikel is dat er veel ondernemers zijn die Social Media echt puur inzetten om te VERKOPEN. Die zetten het echt in om alleen maar hun producten of diensten te promoten!

Maar lees even terug bij fout #4: social media is een sociaal platform. Gebruik het dan ook op een sociale en vriendelijke manier.

Want zeg eerlijk… even wat promoten is fantastisch en ja ook IK doe dat! Maar wel met en uitzonderlijke 80/20 regel. 80% = Waarde Leveren / 20% promotie.

Hierbij even een snel voorbeeld hoe ik dit dan vaak uitreken. Stel je gaat uit van 16 post per maand. Dan is hiermee 16 post / 100% x 20% = 3,2 post die jij in die maand PUUR en alleen voor PROMOTIE kan inzetten.

Dus je kan het afronden naar 3 of 4 stuks. Stel je post 4 keer per week, dan zou je daarvan dus 1 hele post kunnen promoten. Varieer deze promotie dan ook eens:

  • je weggever
  • je gratis gesprek
  • je e-book/e-magazine/e-guide
  • je challenge
  • ​je (mini) cursus
  • je website je podcast
  • je trainingsdag
  • etc...

De overige post ga je inzetten met inspirerende post over jezelf, je bedrijf of weetjes over je producten zonder dat dit dus verkoperig wordt of is.

Want als je alleen maar een clickmachine wilt zijn… en hier bedoel ik mee: “Ik wil zo snel mogelijk meer volgers op mijn Facebook pagina” of “Ik wens enorm te groeien aan volgers op mijn Instagram account”,  dan ga ik je succes wensen!

Dus alleen maar willen halen, halen en halen, zonder dat je echt in gesprek wilt gaan met je fans, je doelgroep en ja ja, het kan zomaar: jouw toekomstige klant?

Of dat je alleen maar aan mensen vraagt je pagina te liken of volgen.
>> Geef ze een benefit (voordeel) om jouw pagina te volgen.
>> Wat heb jij ze te bieden?

Als dit waardevol genoeg is, komen ze je vanzelf volgen.


Probeer deze 7 Social Media fouten zelf niet te maken en zet ze goed in voor jouw bedrijf. Zoek de juiste kanalen waar je voor de volle 100% achter staat. 

Ga op zoek naar de gulden middenweg voor je social media post, zet een strategie op en ga echt online netwerken!

Zoek de interactie op door op posts van andere bedrijven, klanten of concullega's te reageren, deze te liken en comments te geven.

Welke punt ga jij aanpakken?


​Het creëren van meer zichtbaarheid op Social Media en een online business opbouwen, kost tijd. Meestal is dit een gevecht van groei. De groei ​die ik op dit vlak heb mogen ervaren, ​geef ik heel graag door aan jou.

​Dat heb ik tot mijn missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig ​ik je heel graag uit om eens kennis met ​mij te komen maken​ tijdens​ mijn​ ​1-daagse training: Schitter op Social Media.

Meer informatie over de training (en aanmelden) kun je hier vinden.


​DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Pin of Share hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Mariska Huijnen - TopGemerkt
Handtekening Mariska van TopGemerkt
>